استریلیتزیا، پرنده بهشتی

استریلیتزیا، پرنده بهشتی     گروه محیط‌زیست- گل پرنده بهشتی دارای ۵ گونه از گیاهان علفی همیشه سبز دائمی است. گونه مورد نظر بومی جنوب آفریقا بوده و ارتفاع آن به حدود یک متر می‌رسد. بعضی گل ها شبیه پرنده هستند و بعضی پرنده ها شبیه گل. استریلیتزیا در زبان ما به پرنده بهشتی یا مرغ […]

استریلیتزیا، پرنده بهشتی

    گروه محیط‌زیست- گل پرنده بهشتی دارای ۵ گونه از گیاهان علفی همیشه سبز دائمی است. گونه مورد نظر بومی جنوب آفریقا بوده و ارتفاع آن به حدود یک متر می‌رسد.

بعضی گل ها شبیه پرنده هستند و بعضی پرنده ها شبیه گل. استریلیتزیا در زبان ما به پرنده بهشتی یا مرغ بهشتی شهرت دارد. جالب این‌که این گل از خانواده موز است و قرابت خاصی هم از نظر شكل كلی به درخت این میوه پرطرفدار دارد.

    این گونه دارای برگ‌های سبز نسبتاً روشن و تخم مرغی شکل است. گل‌آذین این گیاه به طول ۱۵ سانتی‌متر در بهار، در انتهای ساقه‌ای به طول یک متر به وجود می‌آید.

    گل‌آذین شامل اسپات سبز با رگه‌های ارغوانی و قایق مانند است که از آن گل‌های نارنجی و آبی رنگ خارج می‌شوند.

    درجه حرارت زمستان، برای این گیاه باید حدود ۱۰ درجه سانتیگراد باشد.

    پرنده بهشتی به نور متوسط تا زیاد، بالای محیط، خاک همیشه خیس رطوبت ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

    کود مورد نیاز این گیاه را می‌توان به میزان دو گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از فروردین تا مهرماه، مصرف نمود

    خاک مغذی مخلوط یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت شن درشت و یا پرلیت، یک قسمت خاک پیت مرطوب یا هوموس برای پرورش گیاه پرنده بهشتی مطلوب و مناسب است.

    این گیاه حساس است. سرما و دمای انجماد به این گل آسیب می‌رساند. اگر در دمای انجماد قرار بگیرد باعث خرابی گل می‌شود اما اگر خاک یخ نزند مجدداً بهبود می‌یابد! در آب و هوای بسیار سرد بهتر است آنها در گلدان رشد کنند که قادر به انتقال آنها به گلخانه باشید.

    استریلیتزیا گلی است که با هر شرایط آب و هوایی وفق می‌دهد. مقاوم در برابر باد و رشد خوبی در باغ‌های ساحلی دارد. تعویض منظم گلدان باعث تسریع رشد گیاهان جوان می‌شود. ما توصیه می‌کنیم که ابن تعویض برای پرورش بهتر گل به‌صورت منظم انجام گیرد.

    درجه حرارت ۵۰-۷۵ درجه فارنهایت یا ۱۰-۲۴ درجه سانتی‌گراد مطلوب گیاه است.

    تکثیر پرنده بهشتی نیاز به هنرمندی و صبر زیادی دارد. بذرهای این گیاه به رنگ قهوه‌ای بوده و توده‌ای از کرک‌های نارنجی دارد. تکثیر بذر‌ها در دستگاه تکثیرکننده، در دمای ثابت ۲۴ درجه سانتی‌گراد، ۶ ماه طول خواهد کشید. وقتی جوانه‌ها رشد کرده و بزرگ شدند، می‌توانید آنها را جابه‌جا کنید و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی‌متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید. این گیاه را در اواسط تا اواخر بهار با روش تقسیم بوته هم می‌توان تکثیر کرد. ابتدا خاک را مرطوب کنید و گیاه را از گلدان خارج نمایید با دقت هر گیاه جدیدی را که حداقل ۳ یا ۴ برگ داشته باشد، از گیاه مادری جدا کنید و در ریشه‌دهی صورت بگیرد. گلدان‌های جدید را در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب، ولی دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید و خاک را نسبتاً مرطوب نگهدارید.

سایت نارگیل

www.seeds.ir

ایسام