جنوب آذربایجان‌غربی با جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی

جنوب آذربایجان‌غربی با جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی  شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی با تپه‌های تاریخی حسنلو نقده، تخت سلیمان تکاب، غار سهولان مهاباد، مساجد و بناهای تاریخی رازدار تمدنی ۸ هزارساله از تاریخ باستان ایران هستند. به گزارش مهر، آثار باستانی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی از زیبا‌ترین جاذبه‌های تاریخی و نشان‌دهنده جایگاه کهن استان […]

جنوب آذربایجان‌غربی با جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی

 شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی با تپه‌های تاریخی حسنلو نقده، تخت سلیمان تکاب، غار سهولان مهاباد، مساجد و بناهای تاریخی رازدار تمدنی ۸ هزارساله از تاریخ باستان ایران هستند.

به گزارش مهر، آثار باستانی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی از زیبا‌ترین جاذبه‌های تاریخی و نشان‌دهنده جایگاه کهن استان در کشور هستند، کوه زندان، غار کرفتو، چمن شناور، کوه بلقیس و دریاچه مرموز در تخت سلیمان در کنار تپه باستانی ۸ هزار ساله حسنلو گواهی بر این مدعا است.

غار سهولان مهاباد، تپه تاریخی حسنلو، زندان سلیمان، چمن شناور، غار کرفتو، کوه بلقیس، آبشار شلماش، جنگل‌های سردشت، هفت چشمه نقده، غار فخریگاه نیز از دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جنوب آذربایجان‌غربی در کنار بازارچه‌ها و گمرگات رسمی فعال در شهرستان مهاباد، پیرانشهر و سردشت هستند.

آبشار شلماش سردشت

آبشار شلماش از مهم‌ترین آبشارهایی است که در سطح استان آذربایجان غربی و در شهر سردشت جاری است. این آبشار با دره‌ای سرسبز در کنار جنگل‌های پراکنده، در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک محسوب می‌شود.

۳ آبشار به ترتیب و پشت سر هم قرار گرفته‌اند که اولین آنها در نزدیکی محل توقف و پارکینگ قرار گرفته است. برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتاً زیاد را پایین رفته و وارد دره‌ای عمیق شوید. در حال حاضر با احداث پله و حصارهایی بالا و پایین رفتن از دره راحت‌تر و کم‌خطرتر شده است.

مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر زیبا و پردرختی است، که جاده مذکور آسفالت و مناسب بوده و تا آبشار مدت ۲۰ دقیقه است.

مسجد جامع بوکان

مسجد جامع بوکان در کنار تپه قدیمی قلعه سردار و در ضلع شرقی رود سرآب قرار گرفته، بعدتر، در سال ۱۳۴۵، بنای مسجد گسترش یافت و ۴ گنبد آجری و ۳ ستون به آن اضافه شد. در حال حاضر این بنا برای برگزاری نماز جمعه بوکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تپه حسنلو نقده یادگار تاریخ ۸ هزار ساله

تپه باستانی حسنلو به همراه مهم‌ترین اثر مکشوفه آن یعنی جام زرین حسنلو با قدمتی بیش از ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح در نقده استان آذربایجان‌غربی نمادی از تاریخ کهن ایران اسلامی است که مهیای استقبال از مسافران نوروزی است.

دهکده حسنلو را چند روستای دیگر مانند نگینی در بر گرفته‌اند و تپه‌های باستانی زیادی پیرامون تپه حسنلو را فرا گرفته است و گویا هنگام آبادی حسنلو و تمدن عظیمش تمدن‌های دیگری نیز با این تپه در تماس بوده و هم‌دوره تمدن حسنلو به وجود آمده‌اند.

تخت سلیمان یا آتشکده آذرگشنسب تکاب

نام محوطه تاریخی بزرگی، در نزدیکی تکاب و روستای تخت سلیمان (در گذشته نصرت‌آباد) در استان آذربایجان غربی و ۴۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر است. تخت سلیمان بزرگ‌‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به شمار می‌رفت اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراطور رومیان به ایران تخریب شد.

کوه بلقیس

کوه بلقیس در ۸ کیلومتری شمال‌شرقی تخت سلیمان با دو قله بلند با ارتفاع ۳۲۰۰ متر و ۳۶۵۵ متر در ادامه سلسله کوه‌های شرق دریاچه ارومیه واقع شده. روی قله جنوبی استحکامات و قلعه تخت بلقیس قرار دارد. ساختمان قلعه کاملاً مدور و از سنگ بنا شده است. لذا می‌توان تصور کرد که از این بنا به عنوان برج دیده‌بانی استفاده می‌شده است. بین دو قله کوه دریاچه بسیار زیبایی که از ذوب شدن برف کوه‌ها به‌وجود آمده در بیش‌تر ماه‌های سال قابل مشاهده است، هر چند در سال‌های اخیر به جهت کمی بارش تابستان‌ها آب دریاچه خشک می‌شود.

کوه زندان‌سلیمان

کوه زندان‌سلیمان نام کوهی مخروطی و میان تهی در ۳ کیلومتری غرب اثر جهانی تخت سلیمان تکاب است که هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانی‌های آب دریاچه به وجود آمده، به‌طوری که ارتفاع این کوه از زمین مجاور خود ۱۰۷ متر و در قله گودی عمیقی در حدود ۸۵ متر دیده می‌شود که قطر دهانه آن به‌طور تقریب ۶۵ متر است.

غار سهولان مهاباد

غار سهولان مهاباد در روستای سهولان، ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی مهاباد بین مهاباد و بوکان در استان آذربایجان غربی واقع شده است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر می‌رسد و عمق آب در برخی جا‌ها به ۳۰ متر می‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه است.

 

سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم محلی غار را «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند. دلیل این نام‌گذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است که این غار در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار دارد.