کشف راز چگونگی شکل‌گیری خاطرات در مغز

کشف راز چگونگی شکل‌گیری خاطرات در مغز مطالعه صورت گرفته توسط محققان Riken-MIT نشان داد، مغز با تهیه دو کپی از هر رویداد، اقدام به ساخت خاطرات می‌کند. به گزارش سیناپرس به نقل از telegraph پیش از این تصور می‌شد که همه خاطرات ابتدا به شکل حافظه کوتاه‌مدت ایجاد شده و سپس به مرور زمان […]

کشف راز چگونگی شکل‌گیری خاطرات در مغز

مطالعه صورت گرفته توسط محققان Riken-MIT نشان داد، مغز با تهیه دو کپی از هر رویداد، اقدام به ساخت خاطرات می‌کند.

به گزارش سیناپرس به نقل از telegraph پیش از این تصور می‌شد که همه خاطرات ابتدا به شکل حافظه کوتاه‌مدت ایجاد شده و سپس به مرور زمان به نسخه بلندمدت تبدیل می‌شوند. دو بخش مغز درگیر جمع‌آوری و ذخیره تجارب شخصی هستند. هیپوکامپ مسؤول جمع‌آوری خاطرات کوتاه‌مدت است، در حالی‌که کورتکس مغز درگیر خاطرات بلندمدت است.

این کشف در دهه ۱۹۵۰ میلادی و با بررسی یک بیمار مصروع حاصل شد؛ این بیمار که تحت عمل جراحی صرع قرار گرفته بود، دچار آسیب دیدگی بخش هیپوکامپ شد و دیگر قادر به ساخت خاطرات جدید نبود.

این موضوع دانشمندان را به این نتیجه رساند که خاطرات نخست در هیپوکامپ شکل گرفته و سپس به بخش کورتکس مغز رفته و ذخیره می‌شوند.

اما آزمایش‌های جدیدی که توسط محققان مرکز مدار عصبی ژنتیک Riken-MIT بر روی موش‌ها انجام شد، یک نظریه کاملاً متفاوت را مطرح کرد: فرایند شکل‌گیری خاطرات از طریق ساخت همزمان دو کپی از هر رویداد توسط مغز انجام می‌شود؛ یک کپی برای زمان حال و کپی دوم برای طولانی مدت تهیه می‌شود.

نحوه شکل‌گیری خاطرات در مغز همزمان با پاسخ سلول‌های مغز به یک شوک مورد ارزیابی قرار گرفت؛ با تابندن نور به مغز (خاموش و روشن کردن نور)، فعالیت نورون‌های منفرد بررسی شد که نشان داد، خاطرات به‌طور همزمان در هیپوکامپ و کورتکس مغز شکل می‌گیرند.

کشف صورت گرفته توسط محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و مؤسسه علوم مغز ریکن (Riken BSI) ژاپن با عنوان یک کشف «زیبا و متقاعد کننده» توصیف شده است.

 

نتایج کشف اخیر که در مجله Science منتشر شد، می‌تواند به محققان برای رمزگشایی از نحوه شکل‌گیری بیماری‌هایی مانند زوال عقل نیز کمک کند.