سرگیجه یکی از عوارض سالمندی

سرگیجه یکی از عوارض سالمندی  رییس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران، از «سرگیجه» به عنوان یکی از علامت‌های شایع در بعضی از بیماری‌های دستگاه شنوایی و تعادل به خصوص در سالمندان نام برد. به گزارش مهر، بهرام جلایی در آستانه برگزاری شانزدهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران، گفت: یکی از محورهای مهم که در اولین روز کنگره با […]

سرگیجه یکی از عوارض سالمندی

 رییس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران، از «سرگیجه» به عنوان یکی از علامت‌های شایع در بعضی از بیماری‌های دستگاه شنوایی و تعادل به خصوص در سالمندان نام برد.

به گزارش مهر، بهرام جلایی در آستانه برگزاری شانزدهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران، گفت: یکی از محورهای مهم که در اولین روز کنگره با دعوت از «کامران برین» از دانشگاه اوهایو آمریکا مورد بحث قرار می‌گیرد، عدم تعادل است.

جلایی اظهارداشت: یکی از علامت‌های شایع بیماری‌هایی که بیش‌تر در نزد سالمندان مشاهده می‌شود، سرگیجه است و در بسیاری از بیمارستان‌ها و کلینیک‌های شنوایی ما شاهد مراجعه بسیاری از افراد سالمند هستیم و غالباً سرگیجه خوش خیم، یکی از مواردی است که معمولاً به دلیل شکننده بودن، بلورهای کربنات کلسیم و حرکت آنها از جایگاه‌ خود و قرار گرفتن آنها در جای دیگری از دستگاه تعادل که باعث تحریک گیرنده‌های آن قسمت می‌شود و فرد وقتی سرش را تکان می‌دهد بلافاصله دچار سرگیجه می‌شود.

وی ادامه داد: این موارد تنها با یکسری توانبخشی درمان می‌شود و بسیاری از مراجعین ما بدون دریافت دارو می‌توانند از مشکل سرگیجه رهایی پیدا کنند ولی متأسفانه چون تعداد کلینیک‌های ما زیاد نیست که بتوانند بیماران را پوشش دهند.

وی ادامه داد: سرگیجه علائم متعددی دارد اما مهم‌ترین آن به دلیل تغییرات جابه‌جایی بلورهای «کربنات کلسیم» در دستگاه تعادل است و وقتی این گیرنده‌ها دچار مشکل می‌شود می‌توان با چند مانور به راحتی سرگیجه را کاهش داد و تنها با تشخیص این‌که کدام بخش از دستگاه تعادل درگیر شده و کدام قسمت اختلال دارد به واسطه آزمون‌های شنوایی‌شناسی و به سادگی بعد از چند تمرین توانبخشی، بدون نیاز به هیچ دارو یا جراحی می‌توان سرگیجه را کاهش داد.

شانزدهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران از ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ۹۶ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.