تأثیر نوع گل در «خواص آنتی‌بیوتیکی عسل»

تأثیر نوع گل در «خواص آنتی‌بیوتیکی عسل» عسل، یکی از قدیمی‌‌ترین و شناخته‌شده‌‌ترین مواد غذایی است که همواره با خواص متفاوت و شگفت‌انگیز خود، به یاری انسان آمده است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که نوع گل مورد استفاده زنبور در تولید این ماده، می‌تواند خواص آنتی‌بیوتیکی آن را تغییر دهد. به گزارش سینا‌پرس، انجام […]

تأثیر نوع گل در «خواص آنتی‌بیوتیکی عسل»

عسل، یکی از قدیمی‌‌ترین و شناخته‌شده‌‌ترین مواد غذایی است که همواره با خواص متفاوت و شگفت‌انگیز خود، به یاری انسان آمده است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که نوع گل مورد استفاده زنبور در تولید این ماده، می‌تواند خواص آنتی‌بیوتیکی آن را تغییر دهد.

به گزارش سینا‌پرس، انجام مطالعات گسترده به منظور معرفی مواد آنتی‌بیوتیک و ضد میکروب جدید که دارای منشأ طبیعی باشند، از ضرورت‌های غیرقابل چشم‌پوشی جهان امروز علم است. اهمیت این موضوع از آنجا نشأت می‌گیرد که مضرات مختلف داروهای شیمیایی و همچنین مقاوم شدن میکروب‌ها به آنها، روز به روز مشخص‌تر می‌شود.

عسل، یک ماده غذایی طبیعی با پتانسیل بالای فعالیت ضدمیکروبی و همچنین آنتی‌اکسیدانی است که از قدیم توسط ملل و تمدن‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

انجام مطالعات گسترده به منظور معرفی مواد آنتی‌بیوتیک و ضد میکروب جدید که دارای منشأ طبیعی باشند، از ضرورت‌های غیرقابل چشم‌پوشی جهان امروز علم است.

منشأ گل عسل یا به عبارت بهتر، گل‌هایی که زنبور با تغذیه از شهد آنها، عسل تولید می‌نماید، می‌تواند در ویژگی‌های زیستی این ماده غذایی ارزشمند، نقش مهمی را بازی نماید.

با توجه به این موضوع، محققینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر واقع در استان گلستان، مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن میزان فعالیت ضد باکتریایی ۴ نوع عسل تک‌گل با منشأ گیاهی مختلف و همچنین یک نوع عسل چند گل جمع‌آوری شده از کندوهای زنبور عسل در این استان مورد مقایسه و ارزیابی‌های علمی قرار گرفته است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که کلیه نمونه‌های عسل مورد آزمایش، دارای اثرات ضد باکتریایی بر علیه باکتری‌های مهمی نظیر «شیگلا دیسانتری»، «استافیلوکوکوس اورئوس»، «باسیلوس سرئوس» و «اشریشیا کلی» بوده‌اند.

بر این اساس، بیش‌ترین فعالیت ضد باکتریایی به «عسل چندگل» و در غلظت ۵۰ درصد آن تعلق داشته است. همچنین در این آزمایش، «عسل مرکبات» کم‌ترین فعالیت ضدباکتریایی را نشان داده است.

به‌طورکلی، طبق نتایجی که از این پژوهش به دست آمده، می‌توان گفت فعالیت ضد باکتریایی نمونه‌های عسل با منشأ گیاهی مختلف، متغیر می‌باشد و این موضوع بایستی هنگام استفاده از عسل برای مقاصد خاصی نظیر اثر آنتی‌بیوتیکی مورد توجه قرار گیرد.

 

گفتنی است یافته‌های این پژوهش، در قالب مقاله‌ای علمی پژوهشی در فصلنامه «علوم و صنایع غذایی ایران» وابسته به دانشگاه تربیت مدرس به چاپ رسیده است.