رهایی از «اضطراب امتحان» با عملکرد صحیح خانواده

اهمیت پشتیبانی خانواده در عرصه‌های آموزشی رهایی از «اضطراب امتحان» با عملکرد صحیح خانواده امتحان، یکی از پراسترس‌‌ترین مراحل زندگی آموزشی دانش‌آموزان است. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که عملکرد صحیح خانواده در قبال فرزندان، می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب در هنگام آزمون‌‌ها بینجامد. به گزارش سینا‌پرس، اضطراب امتحان دانش‌آموزان از جمله مهم‌ترین مسایلی […]

اهمیت پشتیبانی خانواده در عرصه‌های آموزشی

رهایی از «اضطراب امتحان» با عملکرد صحیح خانواده

امتحان، یکی از پراسترس‌‌ترین مراحل زندگی آموزشی دانش‌آموزان است. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که عملکرد صحیح خانواده در قبال فرزندان، می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب در هنگام آزمون‌‌ها بینجامد.

به گزارش سینا‌پرس، اضطراب امتحان دانش‌آموزان از جمله مهم‌ترین مسایلی است که نوجوانان را درگیر خود می‌کند. عوامل متعددی در شکل‌گیری و تقویت اضطراب امتحان نقش دارند که از آن جمله می‌توان به عملکرد خانواده و سطح تمایزیافتگی افراد اشاره کرد.

با توجه به اهمیت این موضوع، محققینی از دانشگاه کردستان به مطالعه رابطه بین عملکرد خانواده و اضطراب امتحان با توجه به نقش واسطه‌ای تمایزیافتگی در بین دانش‌آموزان پسر پرداخته‌اند.

امتحان، یکی از پراسترس‌‌ترین مراحل زندگی آموزشی دانش‌آموزان است. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که عملکرد صحیح خانواده در قبال فرزندان، می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب در این هنگام آزمون‌‌ها بینجامد.

در این پژوهش توصیفی، ۱۴۰ دانش آموز به صورت تصادفی از میا‌ن دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهرستان ملایر انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز برای پژوهش با استفاده از پرسش‌نامه‌های عملکرد خانواده (FAD)، سطح تمایزیافتگی (DSI) و اضطراب امتحان (TAQ) از آنها جمع‌آوری شد. سپس این داده‌های خام با استفاده از روش‌های آماری و با به‌کارگیری نرم افزارهای کامپیوتری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

 

نتایج بررسی‌های این پژوهش نشان می‌دهد که عملکرد خانواده تأثیر بسیار زیادی در میزان اضطراب امتحان دانش آموزان دبیرستانی داشته است.