شقایق‌شرقی، تجلی عشق

شقایق‌شرقی، تجلی عشق گل شقایق‌شرقی (خشخاش‌شرقی) گیاهی چند ساله و بومی قفقاز، شمال شرقی ترکیه و شمال ایران است. نوع وحشی این گل رنگ طبیعی نارنجی سرخ‌گون درخشان دارد ولی از اواخر سده نوزدهم با پرورش انتخابی در باغ‌ها نژادهای مختلفی از این گل ایجاد شده که رنگ‌های متفاوتی از سفید روشن با لکه‌های سیاه […]

شقایق‌شرقی، تجلی عشق

گل شقایق‌شرقی (خشخاش‌شرقی) گیاهی چند ساله و بومی قفقاز، شمال شرقی ترکیه و شمال ایران است.

نوع وحشی این گل رنگ طبیعی نارنجی سرخ‌گون درخشان دارد ولی از اواخر سده نوزدهم با پرورش انتخابی در باغ‌ها نژادهای مختلفی از این گل ایجاد شده که رنگ‌های متفاوتی از سفید روشن با لکه‌های سیاه بادنجانی تا انواع صورتی و شاه بلوطی تیره دارند.

این گیاه دارای شاخ و برگ و ساقه‌های مودار در فصل بهار است که بعد از گل دادن شاخ و برگ آن به‌طور کامل می‌ریزد و این یک ویژگی است که اجازه می‌دهد تا بقای خود را در خشکسالی تابستان آسیای مرکزی حفظ کند. برگ‌های تازه با باران پاییزی ظاهر می‌شوند.

ساقه‌های شقایق شرقی کرکدار و زبر و برگ‌های آن شانه‌ای دندانه‌دار بوده و گل‌های فنجانی شکل نارنجی مایل به قرمز آن از اواخر بهار تا اواسط تابستان ظاهر می‌شوند.

شقایق شرقی نیاز به خاک خوب زهکشی شده و خنثی دارد، در خاک اسیدی نیاز به اضافه کردن آهک دارید. PH خاک باید از ۶، ۵ تا ۷، ۰ باشد. خاک‌های مرطوب در زمستان پوسیدگی ریشه‌های گوشتی آن را موجب می‌شود. کوددهی در بهار با کمپوست یا کود پوسیده توصیه می‌شود.

شقایق شرقی به مکان کاملاً آفتابی و دمای ۲۱ درجه سانتیگراد و رطوبت متوسط و کم دارد. حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتی‌گراد است.

این گیاه در تزیین فضای سبز شهری نیز مورد استفاده است.

آفات و بیماری‌ها: خشخاش شرقی به ندرت توسط حشرات و یا بیماری آسیب میبیند. در طول رشد جوانه‌ها اگر شرایط آب و هوایی زیاد مرطوب باشد ممکن است گیاه لکه‌دار شود و دچار بیماری قارچی شود. قارچ‌کش‌ها برای کمک به جلوگیری از این مشکل مناسب است.

شقایق شرقی معمولاً در خاک آهکی و در آفتاب کامل رشد می‌کند. دانه‌ها پس از گذشت دوره سرما کاشته می‌شود، درجه حرارت محیط رشد آن به‌طور متوسط در حدود ۲۱ درجه سانتی‌گراد است و کاشت هنگامی است که خاک کاملاً گرم است. دانه‌ها در عمق حدود یک سانتی‌متر یا کم‌تر برای نور که باعث تحریک جوانه‌زنی می‌شود، کاشته می‌شوند. خشخاش شرقی نیازی به آبیاری و رسیدگی زیاد ندارد و دوره جوانه‌زنی ۱۰-۲۰ روز است.

تکثیر شقایق شرقی از طریق کاشت بذر در بهار و یا قلمه در تابستان امکان‌پذیر است. تقسیم هر ۵ سال یا بیش‌تر مورد نیاز است و بهترین زمان تقسیم در ماه آگوست (مرداد و اوایل شهریور) است، زمانی که گیاهان خفته هستند.

 

منبع: سایت نارگیل