ایرانی‌ها مراقب «نمک» زندگی خود باشند

ایرانی‌ها مراقب «نمک» زندگی خود باشند ایرانی‌ها ۳ برابر حد مجاز مصرف جهانی، نمک می‌خورند و همین مسأله باعث شده تا در معرض انواع بیماری‌های غیرواگیر خطرناک قرار بگیرند. به گزارش مهر، هر وقت صحبت از فشارخون می‌شود، اولین نکته‌ای که به ذهن همه می‌رسد و آن را به زبان می‌آورند، این است که «کم‌تر […]

ایرانی‌ها مراقب «نمک» زندگی خود باشند

ایرانی‌ها ۳ برابر حد مجاز مصرف جهانی، نمک می‌خورند و همین مسأله باعث شده تا در معرض انواع بیماری‌های غیرواگیر خطرناک قرار بگیرند.

به گزارش مهر، هر وقت صحبت از فشارخون می‌شود، اولین نکته‌ای که به ذهن همه می‌رسد و آن را به زبان می‌آورند، این است که «کم‌تر نمک بخورید»!

در واقع کم‌تر کسی است که این جمله را از زبان دوست و آشنایی نشنیده باشد. اما چه فایده که فقط شنونده هستیم و این هشدار تغذیه‌ای را جدی نمی‌گیریم. دست آخر، وقتی گرفتار مطب و دکتر می‌شویم، حسرت می‌خوریم که چرا اینقدر نمک خوردیم.

نمک اصولاً به عنوان چاشنی اصلی غذای ایرانی‌ها محسوب می‌شود و همیشه باید نمکدان را کنار دست خودمان داشته باشیم، غافل از این‌که همین بلورهای ریزدانه سفید رنگ، می‌توانند سلامت ما را تا حد مرگ تهدید کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به شیوع فشار خون در کشور، گفت: ۲۸٫۱۹ درصد زنان و ۲۸٫۳۱ درصد آقایان دچار فشار خون هستند، به‌طوریکه ۲۶٫۵ درصد مناطق شهری و ۲۸٫۳ درصد روستاهای کشور گرفتار این عارضه هستند.

سیدحسن‌هاشمی با عنوان این مطلب که ۵۰ درصد مبتلایان به فشارخون از بیماری خود خبر ندارند، به مصرف فست‌فود اشاره کرد و افزود: ۱۱ درصد زنان و ۱۴٫۶ درصد مردان ما فست فود می‌خورند و این وضعیت در مناطق شهری ۱۴ درصد و در روستا‌ها ۹ درصد گزارش شده است. همچنین مردم استان یزد بیش‌ترین استفاده‌کننده از فست فود‌ها هستند.

وی نسبت به مصرف بالای نمک در ایران هشدار داد و گفت: مصرف نمک ما ۱۲ گرم است که این عدد حداقل ۳ برابر مصرف جهانی است و بیش‌ترین علت آن به خاطر مصرف نان است که در آن از نمک زیاد استفاده می‌شود.

هاشمی با اعلام این‌که تنها ۱۵ درصد زنان ما کم‌تر از ۵ گرم نمک مصرف می‌کنند که این نشان می‌دهد ۸۵ درصد زنان ایرانی بالاتر از حد مجاز نمک استفاده می‌کنند، افزود: تنها ۶ درصد مردان ما کم‌تر از ۵ گرم نمک مصرف می‌کنند که نشان می‌دهد ۹۴ درصد مردان ایرانی بیش‌تر از حد مجاز نمک می‌خورند.

حالا وزیر بهداشت از وزارت جهادکشاورزی خواسته است که به درخواست نانوایان توجه کنند. زیرا، وضعیت فشارخون ایرانی‌ها مناسب نیست و می‌بایست از شیوع بالای این عارضه در کشور پیشگیری کرد.

به اعتقاد دست‌اندرکاران حوزه سلامت کشور، مردم می‌بایست مراقب مصرف نمک «زندگی» خود باشند که زیاد «شور» نشود. زیرا، مصرف زیاد نمک در ابتدا با عارضه فشارخون همراه است و در ادامه منجر به بروز بیماری‌های قلبی عروقی و… می‌شود. در حالی که می‌توان با کم کردن میزان نمک مصرفی، مراقب سلامت خود بود.

مسعود اسلامی، دبیر انجمن آترواسکلروز ایران، با اعلام این‌که سالانه ۱۰۰ هزار نفر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی در کشور فوت می‌کنند، گفت: مصرف کم‌تر نمک و کاهش مصرف چربی اشباع که عمدتاً در فست‌فود‌ها وجود دارد از جمله اقدامات مؤثر برای کاهش بیماری‌های قلب و عروق است.

 

وی با اشاره به این‌که برخی از سکته‌های مغزی ناشی از بیماری‌های قلبی هستند، گفت: فشارخون بالا در صورتی که کنترل نشود می‌تواند سکته مغزی را به دنبال داشته باشد.