«کَندیتافت» نیشکر همیشه سبز

«کَندیتافت» نیشکر همیشه سبز گروه محیط‌زیست- کَندیتافت همیشه سبز یا نیشکر چندساله یکی از گونه‌های گلدار از خانواده چلیپاییان یا کلم و بومی اروپای‌جنوبی است. این گیاه یکی از گیاهان نیمه درختچه‌ای است که تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر و با تاج پوشش بیش از ۴۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. کَندیتافت یا نیشکر همیشه سبز یکی از […]

«کَندیتافت» نیشکر همیشه سبز

گروه محیط‌زیست- کَندیتافت همیشه سبز یا نیشکر چندساله یکی از گونه‌های گلدار از خانواده چلیپاییان یا کلم و بومی اروپای‌جنوبی است. این گیاه یکی از گیاهان نیمه درختچه‌ای است که تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر و با تاج پوشش بیش از ۴۰ سانتی‌متر رشد می‌کند.

کَندیتافت یا نیشکر همیشه سبز یکی از گیاهان زینتی است که در بهار گل می‌دهد و معمولاً به صورت آبشاری روی صخره‌ها و دیوار‌‌ها و یا به‌صورت پوششی در باغچه‌ها کشت می‌شود.

شاخ و برگ گیاه همیشه سبز و براق هستند. برگ‌‌ها متعدد، کشیده، یکپارچه، به رنگ سبز تیره و چرمی می‌باشند.

گل‌‌ها به رنگ سفید خالص و معطر بوده که چندین هفته در طول بهار و اوایل تابستان بر روی گیاه نمایان می‌شوند. این گل‌‌ها دارای ۴ گلبرگ بوده که در خوشه‌های پهن ظاهر می‌شوند. گل‌‌ها به تدریج در اثر مسن شدن به رنگ صورتی کمرنگ تبدیل می‌شوند.

شرایط محیط رشد

این گیاه مقاوم به خشکی است و پس از رشد و گلدهی در باغ به هرس سبکی نیاز دارد.

معمولاً خاک‌های به خوبی آبیاری شده و سنگین که رطوبت را به خوبی در خود نگه دارند را ترجیح می‌دهد. همچنین به آفتاب کامل نیز نیاز دارد.

این گیاه در نواحی با زمستان‌های گرم به صورت همیشه سبز رشد می‌کند. ولی در آب و هوایی با زمستان‌های سرد به صورت نیمه همیشه سبز می‌باشد.

کاربردها

این گیاه به عنوان گیاهی زینتی در پارک‌ها، حاشیه باغ‌ها، باغ‌های صخره‌ای و یا به عنوان گیاه پوششی در مناطق آفتابگیر کشت می‌شود.

آفات و بیماری‌ها

خشکی و آفتاب شدید ممکن است به برگ‌‌ها آسیب برساند و سبب سوختگی برگ‌‌ها شود. همچنین سرمای زمستان نیز می‌تواند سبب تخریب برگ‌‌ها شود.

بیماری‌های ریشه‌ای نیز سبب توقف رشد می‌شود.

تکثیر

تکثیر این گیاه توسط کشت بذرها، قلمه چوب نرم و نیز قلمه نیمه بالغ صورت می‌گیرد.

بذر‌‌ها در فصل پاییز در شاسی سرد، قلمه چوب نرم در فصل بهار و قلمه نیمه بالغ در تابستان کشت و ریشه‌دار می‌شوند.

 

منبع سایت نارگیل