کوکب، تنوع رنگ ، شکل و زیبایی

کوکب، تنوع رنگ ، شکل و زیبایی گل کوکب از خانواده گلستارگان و بومی مکزیک می‌باشد. کوکب بیش از ۲۰ گونه شناخته شده دارد و به واسطه تنوع رنگ و شکل و زیبایی آن مورد توجه بیش‌تر تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی است. رنگ گل‌ها سفید، زرد، قرمز، بنفش و یا ترکیبی بین رنگ‌های ذکر […]

کوکب، تنوع رنگ ، شکل و زیبایی

گل کوکب از خانواده گلستارگان و بومی مکزیک می‌باشد. کوکب بیش از ۲۰ گونه شناخته شده دارد و به واسطه تنوع رنگ و شکل و زیبایی آن مورد توجه بیش‌تر تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی است.

رنگ گل‌ها سفید، زرد، قرمز، بنفش و یا ترکیبی بین رنگ‌های ذکر شده می‌باشد

گلهای کوکب اواخر تابستان و اوایل پاییز ظاهر می‌شوند.

کوکب برای رشد و نمو به آفتاب و آب فراوان در تابستان نیاز دارد.

روش ازدیاد کوکب بیش‌تر به‌وسیله تقسیم غدد ریشه آن یا قلمه زدن انجام می‌شود و برخی از گونه‌های کوکب را می‌توان به‌وسیله بذر اواخر زمستان در گلخانه نیز تکثیر کرد.

۱- تقسیم ریشه کوکب این غدد یا ریشه‌های گوشتی که در اصطلاح عموم به پیاز کوکب مشهور است و این ریشه‌ها را نباید در همان حالی که در پاییز سال قبل از خاک خارج کرده‌اند بکارند، این ریشه‌ها را باید قسمت کرده و هر قسمت را جداگانه در محل خود بکارند، البته باید دانست آن قسمت از این غده‌ها قابل پرورش و به‌وجود آوردن بوته کامل تازه خواهد بود که انتهای آن غده یک قسمت از شاخه سال گذشته که در قاعده آن نزدیک به غده، چشمه‌های جای جوانه آتیه وجود داشته باشد. زیرا تنها این غدد قابل به‌وجود آوردن بوته کامل می‌باشند.

۲-  روش دیگر ازدیاد کوکب به وسیله قلمه زدن می‌باشد. برای این منظور از اوایل زمستان تا اواسط اسفندماه غده‌ها را در گلخانه و در ماسه می‌کارند و پس از این‌که ساقه‌ها ظاهر و به ارتفاع ۳ تا ۵ سانتی‌متر رسیدند، آنها را به‌اضافه مقدار کمی از غده با چاقوی تیزی جدا نموده و انتهای بریده شده را با هورمون ریشه‌زا آغشته کرده و به عمق یک تا دو سانتی‌متر در ماسه نرم که قبلاً برای قلمه آماده شده کاشته و در گلخانه گرم قرار دهند و محل بریدگی در روی غده را به خاک زغال نرم آغشته نمایند. پس از ۳ تا ۴ هفته قلمه‌ها دارای ریشه شده و می‌توان آنها را به محل اصلی در باغچه و هوای آزاد منتقل نمود.

 

۳- واریته‌هایی از کوکب به‌وسیله بذر به آسانی سبز می‌شوند و برای این منظور بذر را در اواخر زمستان در گلخانه به‌طور «آنوین» خزانه کاشته و اوایل بهار پس از پایان سرما در باغچه می‌کارند.