هشدار! آمادگی مقابله با بیماری همه‌گیر را نداریم

هشدار! آمادگی مقابله با بیماری همه‌گیر را نداریم تهدید امنیتی بعدی که جهان را نشانه رفته آن چیزی نیست که تصور می‌شود. اینجا صحبت از یک اپیدمی ویروسی است که به نظر می‌رسد آمادگی رویارویی با آن را نداریم. به گزارش سیناپرس به نقل از مجله تایم، ویروسی که می‌تواند سراسر چین را به هم […]

هشدار! آمادگی مقابله با بیماری همه‌گیر را نداریم

تهدید امنیتی بعدی که جهان را نشانه رفته آن چیزی نیست که تصور می‌شود. اینجا صحبت از یک اپیدمی ویروسی است که به نظر می‌رسد آمادگی رویارویی با آن را نداریم.

به گزارش سیناپرس به نقل از مجله تایم، ویروسی که می‌تواند سراسر چین را به هم ریخته و بیماری همه گیر بعدی را ایجاد کند نسخه‌ای از آنفولانزای مرغی موسوم به H7N9 است. خبر خوشحال‌کننده این است که این یک ویروس در دنیای پرندگان است اما وقتی متوجه می‌شویم که قابلیت انتقال به دنیای انسان‌ها را دارد تبدیل به خبری نگران‌کننده می‌شود. محققان این ویروس را یک قاتل می‌دانند. در جریان همه‌گیر شدن این ویروس که چندی پیش گزارش شد ۸۸ درصد از مبتلایان به سینه پهلو دچار شدند. همچنین سه‌چهارم مبتلاشدگان تحت مراقبت‌های شدید بهداشتی قرار گرفتند. اما اوج نگرانی مربوط به مرگ و میر این همه‌گیری بود؛ جایی که ۴۱ درصد جان خود را از دست دادند.

این ویروس نگران‌کننده است اما نه تا آن حد که به یک بحران تبدیل شود. به‌طورکلی H7N9 قابلیت انتقال از انسان به انسان را ندارد اما کارشناسان هشدار می‌دهند که این روند قابل تغییر است. به گفته آنها هر چه این ویروس برای مدت بیش‌تری در دنیای انسان‌ها باقی بماند، احتمال بیش‌تری وجود دارد که با جهش، خطرناک‌تر از قبل شود. پس از این مرحله، تنها فاکتور زمان باقی می‌ماند و آن موقعی است که هر لحظه باید امکان خارج شدن ویروس از چین و انتقال آن به سایر نقاط جهان را هم در نظر گرفت. دانشمندان این مرحله را به آتش وحشی تشبیه می‌کنند که به راحتی در سراسر جهان منتشر خواهد شد.

 

دنیا همواره در معرض این دست از بیماری‌های همه‌گیر قرار داشته است. از ابولا در غرب آفریقا گرفته تا زیکا در آمریکای‌جنوبی و MERS در خاورمیانه، موارد مختلفی از انفجار بیماری‌های همه‌گیر مشاهده شده است. این روند در مقایسه با سال‌های قابل سرعت بیش‌تری به خود گرفته است. آمار‌ها نشان می‌دهد شمار بیماری‌های جدید در هر دهه طی ۶۰ سال گذشته تقریباً ۴ برابر شده است. نگران‌کننده‌تر اما این است که از سال ۱۹۸۰ به بعد، شمار موارد همه‌گیری از این دست در هر سال بیش از ۳ برابر شده است.