آفتاب‌پرست، گلی از خانواده گل گاوزبان

آفتاب‌پرست، گلی از خانواده گل گاوزبان گل آفتاب‌پرست گونه‌ای از خانواده گل گاوزبان می‌باشد که این جنس دارای ۲۵۰ تا ۳۰۰ گونه مختلف است. این گیاه دارای برگ‌های تیره‌رنگ و کرک است، ‌به صورت عمودی رشد می‌کند و گل‌های آن سفید، آبی و در اغلب موارد بنفش هستند. گل‌ها ریز و به صورت خوشه‌ای هستند. […]

آفتاب‌پرست، گلی از خانواده گل گاوزبان

گل آفتاب‌پرست گونه‌ای از خانواده گل گاوزبان می‌باشد که این جنس دارای ۲۵۰ تا ۳۰۰ گونه مختلف است.

این گیاه دارای برگ‌های تیره‌رنگ و کرک است، ‌به صورت عمودی رشد می‌کند و گل‌های آن سفید، آبی و در اغلب موارد بنفش هستند. گل‌ها ریز و به صورت خوشه‌ای هستند. خوشه گل‌ها بسیار متراکم است و تعداد زیادی گل در روی آن به وجود می‌آید. گلدهی در اواسط تابستان تا اوایل پاییز رخ می‌دهد.

ارتفاع این گیاه به ۴۵ الی ۶۰ سانتی ‌متر می‌رسد. بخش‌هایی از این گیاه در صورتی که خورده شوند، ‌سمی می‌باشند.

گل‌ها معطر هستند و بویی شبیه به وانیل دارند. برای عطر‌سازی بسیار مناسب است. این گیاه معمولاً به عنوان گیاه‌زینتی در باغ‌ها کشت می‌شود، می‌توان آن را در گلدان نیز نگهداری نمود.

از جمله مشکلاتی که گیاه با آن روبه‌روست می‌توان به حمله شته‌ها اشاره کرد. در صورت آلودگی به شته، برگ‌ها رشد کمی خواهند داشت و به هم چسبیده خواهند بود. برای از بین بردن آفات می‌توان از اسپری‌های ضد آفت استفاده نمود.

برای تکثیر این گیاه می‌توان بذر آن را کشت داد. در اوایل پاییز می‌توان بذر‌ها را کاشت. البته بذر‌ها را باید در فاصله  ۳۰ سانتی‌متری از هم قرار دهید.

همچنین می‌توان این گیاه را از طریق قلمه‌زدن و تقسیم ریشه نیز تکثیر کرد. در فصل بهار می‌توان گیاه را از خاک بیرون آورده و ریشه آن را تقسیم کرده و در خاک مناسب قرارداد.

 

منبع: سایت نارگیل