برای خواندن فکر دیگران، به صدای قلبتان گوش کنید

برای خواندن فکر دیگران، به صدای قلبتان گوش کنید نتایج مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد، افرادی که به صدای ضربان قلب خود گوش می‌دهند، از توانایی بهتری برای درک احساسات اطرافیان برخوردار هستند. این توانایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به اوتیسم و اسکیزوفرنی کمک کند. به گزارش سیناپرس به […]

برای خواندن فکر دیگران، به صدای قلبتان گوش کنید

نتایج مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد، افرادی که به صدای ضربان قلب خود گوش می‌دهند، از توانایی بهتری برای درک احساسات اطرافیان برخوردار هستند. این توانایی می‌تواند به برخی از افراد مبتلا به اوتیسم و اسکیزوفرنی کمک کند.

به گزارش سیناپرس به نقل از  newscientistاگر می‌توانید صدای ضربان منظم و آرام قلب خود را در سینه احساس کنید، در این صورت شما در حال درک وضعیت داخلی خود – فرایندی موسوم به انگیزش و تحریک درونی (interoception) – هستید.

تصور می‌شود که ایجاد احساسات در وهله نخست، نیازمند تفسیری از وضعیت داخلی بدن است. به عنوان مثال، اگر سگ هاری را مشاهده کنید، تنها زمانی دچار احساس ترس می‌شوید که ضربان قلب یا میزان عرق در کف دستان افزایش پیدا کند.

برخی افراد با توانایی ضعیف تحریک درونی، در درک احساسات اطرافیان دچار مشکل هستند.

محققان بر این باورند که تحریک درونی در عین حال برای درک افکار دیگران و به عبارتی ذهن‌خوانی نیز بسیار حایز اهمیت است. اینطور عنوان می‌شود که اگر ما در تشخیص احساسات خود دچار مشکل هستیم، قطعاً تفسیر و درک احساسات اطرافیان – و حالات ذهنی مربوطه‌ـ برای ما دشوارتر خواهد بود.

آزمون درک احساسات دیگران

برای بررسی دقیق‌تر این موضوع، محققان دانشگاه آکسفورد به سرپرستی جف‌برد، از ۷۲ داوطلب خواستند تا تعداد ضربان قلب خود را – بدون استفاده از انگشتان دست برای گرفتن نبض – شمارش کنند.

سپس شرکت‌کنندگان، ویدئوهایی شامل تعاملات اجتماعی مختلف را مشاهده کردند. بعد از هر کلیپ، سؤالات چند گزینه‌ای پرسیده شد تا توانایی شرکت‌کننده در تفسیر وضعیت روحی شخصیت فیلم سنجیده شود. پاسخگویی به برخی سؤالات نیازمند درک درست از احساسات شخصیت فیلم داشت.

نتایج به‌دست آمده نشان داد، افرادی که در شمارش تعداد ضربان قلب خود عملکرد بهتری داشتند، بهتر می‌توانستند به چنین سؤالاتی پاسخ دهند.

آنیل‌ست، از محققان دانشگاه ساکس خاطرنشان‌کرد: «مطالعاتی مانند این پژوهش نشان می‌دهند که توانایی‌های تحریک درونی در روش‌های مختلف، برای کارهای متفاوت کاربرد دارند؛ اما این ارتباطات بسیار پیچیده هستند. شاید جالب باشد که ابعاد دیگر تحریک درونی، از جمله تنفس را نیز مورد بررسی قرار دهیم.»

جف‌برد نیز بر این باور است که ضعیف و مشکل در تحریک درونی، نقش مهمی در طیف وسیعی از علائم در مبتلایان به اوتیسم و اسکیزوفرنی ایفا می‌کند. به عنوان مثال، برخی از مبتلایان به اوتیسم با صداهای بلند و نور زیاد مشکل دارند؛ این مسایل با تحریک درونی در ارتباط هستند و باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند.

 

هنوز مشخص نیست که آیا تمرین کردن برای افزایش انگیزش و تحریک درونی (interoception)، می‌تواند به افزایش حس همدلی افراد کمک کند یا خیر؛ اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، نگاه کردن در آینه به تقویت این قدرت کمک می‌کند و احتمالاً گوش کردن به ضربان قلب نیز از کارکرد مشابه برخوردار است.