توانایی‌های خاص سگ‌ها

توانایی‌های خاص سگ‌ها هوش سگ‌ها با مطرح شدن بحث هوش حیوانات، سگ‌ها یکی از نخستین گزینه‌هایی هستند که به ذهن ما می‌رسند، تحقیقات هم هوش بالای آنها را تأیید می‌کند. براساس تحقیقات مختلف سگ‌ها می‌توانند ۱۰۰ تا ۳۰۰ کلمه را یاد بگیرند، سگ‌ها نه تنها رابطه احساسی بسیار متفاوتی را با دیگران برقرار می‌کنند بلکه […]

توانایی‌های خاص سگ‌ها

هوش سگ‌ها

با مطرح شدن بحث هوش حیوانات، سگ‌ها یکی از نخستین گزینه‌هایی هستند که به ذهن ما می‌رسند، تحقیقات هم هوش بالای آنها را تأیید می‌کند.

براساس تحقیقات مختلف سگ‌ها می‌توانند ۱۰۰ تا ۳۰۰ کلمه را یاد بگیرند، سگ‌ها نه تنها رابطه احساسی بسیار متفاوتی را با دیگران برقرار می‌کنند بلکه نوع رابطه انسان‌های مختلف را با یکدیگر درک می‌کند، احساسات بسیار پیچیده‌ای را تجربه می‌کنند و سرعت یادگیری در سگ‌ها از بسیاری حیوانات بالاتر است.

ارتباط هورمونی سگ‌ها با انسان‌ها

سگ‌ها بهترین دوست انسان‌ها هستند. به گفته محققان رابطه انسان با این حیوان وفادار بسیار عمیق‌تر از حد تصور است.

طبق گفته محققان ژاپنی ترشح اکسیتوسین (هورمونی که یکی از دلایل به‌وجود آمدن پیوند عاطفی عمیق میان فرزندان و والدین است) در هنگام تماس با سگ‌ها به ویژه هنگام نگاه کردن در چشمان آنها به طرز عجیبی در انسان افزایش می‌یابد.

محققان با تشریح آزمایش‌های انجام شده در این زمینه بیان کردند رابطه غریزی میان انسان‌ها و سگ‌ها از هزاران سال قبل که سگ‌ها برای اولین بار به عنوان حیوان خانگی وارد منازل انسان‌ها شدند به وجود آمده است. این هورمون که به نام هورمون علاقه نیز شناخته می‌شود در قسمتی از مغز و توسط غده‌ای به نام هیپوفیز ترشح می‌شود. این هورمون در به‌وجود آمدن حالت‌هایی همانند احساسات، رفتار‌های مادرانه، تولد فرزندان و بعضی دیگر از رفتار‌های احساسی انسان نقش بزرگی دارد.

توانایی سگ‌ها در تشخیص زودهنگام سرطان

پژوهشگران ایتالیایی در مطالعات خود به توانایی خاص سگ‌ها در تشخیص بوی شیمیایی سرطان پروستات پی بردند. سگ‌های آموزش‌دیده‌ای که در این پروژه مورد استفاده قرار گرفتند قادر به تشخیص این بیماری با دقت بالای نود درصد هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که سگ‌ها و به ویژه سگ‌های نژاد ژرمن شپرد German Shepards دارای توانایی ویژه‌ای در تشخیص بوی شیمیایی متصاعد شده از افراد مبتلا به سرطان و به خصوص سرطان پروستات هستند. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که تشخیص این سگ‌ها در مواجهه و استنشاق بوی ادرار افراد مبتلا به این سرطان، دارای میزان دقت بالای نود درصد است.

سگ‌ها دروغ را می‌فهمند

پژوهشی توسط محققان ژاپنی حاکی از آن است که سگ‌‌ها می‌توانند دروغ را تشخیص بدهند.

محققان دانشگاه کیوتوی ژاپن دریافتند که سگ‌ها، افراد صادق را به‌خاطر سپرده و از فرمان‌های آنها پیروی می‌کنند؛ این پژوهش نشان می‌دهد که سگ‌‌ها یاد می‌گیرند به چه کسی به‌ویژه در مورد غذا تکیه کنند. عقیده عمومی بر این است که اگر انسان به چیزی اشاره کند، سگ به سمت آن رفته و آن را بو می‌کند.

سگ‌ها چهره‌خوانی می‌کنند

زیست‌شناسان اروپایی برای نخستین بار توانستند نشان بدهند که سگ‌ها خیلی خوب از روحیات انسان سر در می‌آورند و می‌توانند حالت خشن و شاد چهره آدم‌ها را تشخیص بدهند.

سگ‌ها تنها نمونه در دنیای جانوران هستند که می‌توانند از عهده چنین کاری برآیند.

لودویگ هوبر از دانشگاه دامپزشکی وین (اطریش) در این باره گفت: سگ‌ها می‌فهمند که حالات چهره معنای متفاوتی دارند و می‌توانند حالات چهره انسان را نه فقط در افرادی که با آنها آشنا هستند بلکه در کسانی که قبلاً آنها را ندیده‌اند، تشخیص بدهند.

به اعتقاد محققان، چهره‌های خندان برای آنها یک پدیده مثبت و چهره‌های عصبانی و خشن، یک پدیده منفی است.

سگ‌ها می‌توانند چهره‌های خشن را با حوادث ناخوشایند و بد مرتبط سازند که باید از آنها دوری کرد.

متخصصان نمی‌توانند به‌طور یکسان به این سؤال پاسخ بدهند که آیا سگ‌ها این استعداد را به علت معاشرت طولانی با صاحبان خود کسب کرده‌اند و یا این قدرت تشخیص استعداد مادرزادی بهترین دوست انسان است.

تبادل اطلاعات از طریق پارس در سگ‌ها

پارس سگ‌ها ممکن است به نظر ما تنها یک سروصدا باشد، اما مطالعات نشان داده که پارس سگ‌سانان حاوی اطلاعات مهمی است.

در سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵) محققان نشان دادند که انسان‌ها می‌توانند با گوش دادن به پارس سگ پی ببرند که سگ احساس تنهایی می‌کند، شاد است یا عصبانی است. امروزه همان گروه ثابت کردند که سگ‌ها خودشان انواع پارس‌های یکدیگر را می‌شناسند و پارس سگ‌های غریبه را از آشنا تشخیص می‌دهند. این تیم تحقیقاتی با ضبط صدای پارس سگ در دو شرایط مختلف این موضوع را آزمایش کردند. در اولین موقعیت سگ تنها بود و در دومین موقعیت به سگ غریبه‌ای که کنار حصارهای خانه‌‌اش بودند پارس می‌کرد. هنگامی که سگ، صدای غریبه را می‌شنید، مدت زمان طولانی‌تری نسبت به زمانی که صدای سگ آشنا را می‌شنید، نزدیک در خانه‌‌اش می‌ایستاد. اما زمانی که آنها صدای سگ تنها و غریبه‌ای را می‌شنوند، نزدیک خانه می‌ماندند و از در خانه دور می‌ایستادند. همچنین محققان نتیجه گرفتند که سگ‌ها به پارس سگ‌های غریبه بیش‌تر جواب می‌دهند.

منابع:

سینا پرس

ایرنا

 

ایسنا