تداوم ذوب شدید یخ‌های قطب جنوب

تداوم ذوب شدید یخ‌های قطب جنوب گرمایش زمین سبب بروز تغییرات آب و هوایی در قطب جنوب شده و طی پدیده‌ای نادر و در پی بارش باران در این منطقه بخش وسیعی از یخ‌ها ذوب شده است که پژوهشگران تخمین می‌زنند مساحتی بالغ بر ۷۷۷ هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شود. به گزارش سینا‌پرس به […]

تداوم ذوب شدید یخ‌های قطب جنوب

گرمایش زمین سبب بروز تغییرات آب و هوایی در قطب جنوب شده و طی پدیده‌ای نادر و در پی بارش باران در این منطقه بخش وسیعی از یخ‌ها ذوب شده است که پژوهشگران تخمین می‌زنند مساحتی بالغ بر ۷۷۷ هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شود.

به گزارش سینا‌پرس به نقل از science alert دانشمندان به تازگی مدارک و شواهدی مبنی بر گسترده شدن روند ذوب سطح یخ‌های غرب قطب جنوب به دست آورده‌اند که باعث بروز نگرانی شدیدی شده است. شواهد موجود حاکی از آن است که در صورت ادامه پیدا کردن روند کنونی گرم شدن زمین، وقایع ترسناکی برای این سیاره رخ خواهد داد.

بسیاری از مردم ممکن است با خواندن گزارش‌های مربوط به ذوب یخ‌های قطبی تصور کنند این پدیده به آرامی در حال پیشروی است اما متأسفانه آب‌های گرم اقیانوس‌ها از مناطق تحتانی در حال ذوب کردن شدید یخ‌های قطب جنوب بوده و این روند به‌طور وخیمی در حال تسریع است. این موضوع در آینده نزدیک تأثیرات خود را عیان کرده و شاهد سست شدن سطح یخ‌های قطبی بوده و این مناطق به‌طور بالقوه‌ای سست‌تر و بی‌ثبات‌تر خواهند شد.

در تابستان سال ۲۰۱۶ میلادی در قطب جنوب، ذوب یک صفحه از سطح یخچال راس، بزرگ‌ترین یخچال واقع در کره زمین، افزایش پیدا کرده که این روند ذوب سریع در برخی نقاط تا ۱۵ روز به طول می‌انجامد. براساس گزارش‌های دانشمندان، کل منطقه‌ای که تحت تأثیر این ذوب شدن بوده شامل ۷۷۷ هزار کیلومتر مربع می‌شود که مساحت آن، اندازه‌ای بزرگ‌تر از ایالت تگزاس، است.

 

می توان گفت که این گزارش، خبر بدی برای تمام مردم جهان محسوب می‌شود چراکه ذوب شدن سطح یخ‌های قطب جنوب می‌تواند موجب افزایش سطح آب دریاهای جهان شده و این افزایش ارتفاع تا میزان ۳ متر قابل پیش‌بینی است.