دست و پنجه نرم کردن با گرمای تابستان

دست و پنجه نرم کردن با گرمای تابستان شاید کسانی که دمای بالا و شرجی شهری مثل اهواز را تجربه کرده باشند، به درستی بفهمند و درک کنند که تحمل گرما به چه معنا است. اما برای توضیح بهتر خوب است بدانید در اندازه‌گیری دما چند روش وجود دارد. احساس واقعی دما به گزارش سینا […]

دست و پنجه نرم کردن با گرمای تابستان

شاید کسانی که دمای بالا و شرجی شهری مثل اهواز را تجربه کرده باشند، به درستی بفهمند و درک کنند که تحمل گرما به چه معنا است. اما برای توضیح بهتر خوب است بدانید در اندازه‌گیری دما چند روش وجود دارد.

احساس واقعی دما

به گزارش سینا پرس،دمای مطلق محیط توسط دماسنج در سایه و به دور از وزش باد اندازه‌گیری می‌شود. اما این معمولاً آن دمایی نیست که انسان و دیگر موجودات تجربه می‌کنند. وزش باد، تابش مستقیم خورشید و رطوبت هوا روی احساس ما از درجه حرارت تأثیر می‌گذارد. قبل از توضیح این مطلب خوب است بدانید که بدن انسان چطور خودش را خنک می‌کند. بدن ما با تولید انرژی داخل سلول مقداری هم حرارت تولید می‌کند. این حرارت توسط جریان خون به سطح پوست آورده شده و با تعریق و تابش حرارت از بدن دفع می‌شود. در واقع مقداری از آب روزانه بدن ما با تبخیر و تعریق از سطح بدن، به مصرف خنک‌سازی بدنمان می‌رسد. حالا اگر دمای هوا از دمای بدن ما یعنی ۳۷ درجه بیش‌تر باشد، تعریق و تبخیر نقش اساسی در خنک کردن بدن ما بازی خواهند کرد. مثلاً وزش باد به دلیل بالا بردن سرعت تعریق و ایجاد جریان هوا باعث می‌شود، تا شخص احساس کم‌تری از دمای واقعی یا مطلق محیط داشته باشد. یعنی اگر در محیطی دمای هوای ۴۰ درجه باشد و بادی با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت بوزد، احساس واقعی ما از دما بسیار کم‌تر از ۴۰ درجه خواهد بود.

اگر هوا آرام باشد و در هوا رطوبت زیادی وجود داشته باشد، فرایند تعریق و تبخیر بدن برای دفع حرارت سخت‌تر انجام می‌شود. در نتیجه آنچه شخص از دمای هوا احساس می‌کند؛ بسیار بالاتر از دمای مطلق محیط است.

درست برعکس اگر هوا آرام باشد و در هوا رطوبت زیادی وجود داشته باشد، فرایند تعریق و تبخیر بدن برای دفع حرارت سخت‌تر انجام می‌شود. در نتیجه آنچه شخص از دمای هوا احساس می‌کند؛ بسیار بالاتر از دمای مطلق محیط است. به این شیوه اندازه‌گیری دما، دمای حباب خیس می‌گویند و با شاخص حرارتی مشخص می‌شود. این یعنی در محیط مرطوب ما مثلاً ممکن است دمای ۴۰ درجه را ۵۰ درجه احساس کنیم. به همین دلیل بود که تابستان گذشته بندر ماهشهر در ایران برای چند روز گرم‌‌ترین نقطه زمین از نظر ایندکس حرارتی شد، چون علاوه بر گرما رطوبت هم در این شهر به شدت افزایش یافته بود.