عسل آذربایجان غربی با برند ترکیه

عسل آذربایجان غربی با برند ترکیه نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب موجب شده است عسل آذربایجان غربی قطب تولید این محصول در کشور، با برند کشور ترکیه در بازارهای جهانی عرضه شود. به گزارش مهر، استان آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از ۲۰ هزار تن عسل که ۳۰ درصد کل کشور محسوب می‌شود […]

عسل آذربایجان غربی با برند ترکیه

نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب موجب شده است عسل آذربایجان غربی قطب تولید این محصول در کشور، با برند کشور ترکیه در بازارهای جهانی عرضه شود.

به گزارش مهر، استان آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از ۲۰ هزار تن عسل که ۳۰ درصد کل کشور محسوب می‌شود یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول به شمار می‌رود و سال‌هاست رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وجود اتحادیه تولیدکنندگان عسل در استان، فعالیت ۱۴ تعاونی زنبورداری فعال، ۶ کارخانه موم آج کنی، ۵ کارگاه بسته‌بندی عسل نیمه‌اتوماتیک با ظرفیت ۵۰۰ تن و ۶ کارخانه بسته‌بندی عسل مدرن در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد بخشی از ظرفیت این استان در زمینه صنعت تولید عسل است.

این استان با دارا بودن بیش از یک میلیون و یکصد کندوی زنبور عسل و فعالیت بیش از ۶ هزار نفر در این بخش نشان از پتانسیل بالای استان در زمینه صنعت عسل و زنبورداری دارد اما متأسفانه نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب سال‌ها موجب شده کام دلالان این بخش هر روز شیرین و شیرین‌تر شود.

صدور عسل استان با برند ترکیه و عرضه آن در بازارهای اروپایی حکایت مشکل امروز و دیروز این منطقه نیست بلکه سال‌هاست دسترنج زنبورداران استان به دلیل بی‌توجهی و نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب به جیب دلالان در کشورهای همسایه می‌رود.

ترکیه و سودآوری از عسل‌های تولیدی آذربایجان‌غربی و ایران

در این میان زنبورداران پرداخت نشدن بیمه خسارت‌ها توسط صندوق بیمه کشاورزی و نبود امکان دسترسی به موقع به استفاده از سموم مبارزه با آفات را از جمله عوامل مؤثر در از بین رفتن کندو‌ها و کاهش تولید عنوان می‌کنند که آینده این صنعت پرسود را با چالش مواجه کرد، صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب سال‌ها موجب شده کام دلالان صنعت عسل هر روز شیرین و شیرین‌تر شود.

سالیانه با صادرات ۱۵۰۰ تن عسل از آذربایجان‌غربی به کشورهای همسایه، شرق آسیا و اروپا بیش از ۶ میلیون دلار ارز عاید کشور می‌شود و این درحالی است که در این استان ظرفیت بالایی برای تولید سایر فرآورده‌های عسل از جمله موم، گرده، ژل رویال و حتی زهر زنبور عسل وجود دارد.

خرید ناعادلانه محصولات تولیدی زنبورداران به صورت فله‌ای و به قیمتی بسیار نازل از سوی دلالان و واسطه‌گران داخلی و یا خارجی و فروش آن به چندین برابر نرخ خرید به طرف‌های خارجی یکی از چالش‌های اصلی این بخش است.

عسل خریداری شده به صورت فله‌ای پس از انتقال به داخل ترکیه و بسته‌بندی در قالب‌های زیبا و تحت عنوان عسل ترکیه در برندهای تجاری متعددی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، قفقاز و اروپا صادر می‌شود و بدین‌ترتیب ترکیه سودهای کلانی را به جیب می‌زند.