«یونجه» سلطان گیاهان دارویی

«یونجه» سلطان گیاهان دارویی گروه محیط‌زیست- یونجه گیاهی است علفی، پایا و از تیره پروانه‌واران و هم‌دسته شبدر‌ها که ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد. بهترین نوع آن سبز املس (نرم) است. این گیاه در اکثر نقاط جهان رشد می‌کند و به صورت وحشی در بعضی نواحی معتدل آسیا و شمال آفریقا می‌روید که انواع […]

«یونجه» سلطان گیاهان دارویی

گروه محیط‌زیست- یونجه گیاهی است علفی، پایا و از تیره پروانه‌واران و هم‌دسته شبدر‌ها که ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد. بهترین نوع آن سبز املس (نرم) است.

این گیاه در اکثر نقاط جهان رشد می‌کند و به صورت وحشی در بعضی نواحی معتدل آسیا و شمال آفریقا می‌روید که انواع و اقسام دارد. مزاج یونجه تازه گرم و خشک است.

۱- یونجه از نظر تغذیه عمومی غذایی کامل است که چاق می‌کند و آهن بسیاری دارد و خوردن آن تمام اعضای بدن را تقویت می‌کند، «یونجه» در درمان ضعف‌عمومی، ضعف بنیه، کم‌خونی و اعصاب مفید است و مغز و ستون فقرات را قوت می‌بخشد. این گیاه خوراکی با خواص تغذیه‌ای فوق‌العاده، منبع غنی از ویتامین‌های B ،K ،E ،D ،A و همچنین املاح‌معدنی نظیر کلسیم، اسیدفولیک، منیزیم، پتاسیم و پروتئین به حساب می‌آید.

۲- خوردن یونجه جهت تصلب شرایین مفید است.

۳- یونجه از خونریزی‌های داخلی جلوگیری میکند در نتیجه برای خونریزی سینه مفید است.

۴- برای تقویت ستون فقرات میتوان از یونجه استفاده کرد.

۵- برای نرم کردن ورم، کافیست که یونجه را کوبیده با عسل مخلوط نموده به صورت ضماد بگذارید.

۶- شربت یونجه هم فواید زیادی دارد. طرز تهیه شربت یونجه به این شرح است که ۱۰۰ گرم یونجه خشک در یک لیتر آب میجوشانیم تا نصفه شود. در مرحله بعدی مایع را صاف نموده با ۹۰۰ گرم شکر مخلوط کرده کمی میجوشانیم تا شربت‌مانند شود.

۷- کسانی که در ادرار آنها خون وجود دارد از خود یونجه یا دمکرده یونجه استفاده کنند.

۸- از خواص یونجه این است که یونجه ملین و چاق‌کننده است پس با احتیاط خورده شود.

۹- گیاه یونجه خشک عطسهآور است.

۱۰- برای درمان لاغری یونجه را با شکر بخورید.

۱۱- جهت جلوگیری از لرزش بدن و درمان آن از یونجه استفاده کنید .

۱۲- بذر یونجه را در روغن زیتون جوشانده و سپس بر بدن فلج بمالید.

۱۳- چند مورد از خواص عرق یونجه می‌توان به معالج رعشه و ناراحتی‌های عصبی-چاق کننده، نیرو بخش، کاهش قندخون، ضد شب‌کوری، نرمی استخوان، تصفیه خون، نرم‌کننده سینه، قابض، ازدیاد شیر مادران، قاعده‌آور، مؤثر در ترک اعتیاد، دارای ویتامین A ،  باز کردن قاعدگی، سرماخوردگی،  درمان آب آوردن شکم، خونریزیهای داخلی و تصفیه خون اشاره کرد.

۱۴- چند مورد خواص روغن : ملین بودن، چاق‌کننده بودن، ازدیاد شیر، درمان لاغری، تصفیه‌کننده خون، معالجه نرمی استخوان، رشد کودکان، آب آوردن شکم، تقویت ستون فقرات، عطسه‌آور بودن، ترک اعتیاد، کم‌خونی، تصلب شرایین، باز شدن قاعدگی، خونریزی‌های داخلی، جلوگیری از لرزش بدن.

موارد مهم:

یادآوری می‌کنیم مصرف زیاد یونجه باعث عدم جذب ویتأمین E میشود.

همچنین خوردن یونجه تازه باعث نفخ میشود و حتی خطرناک است.

در بعضی‌ها افراد یونجه ایجاد خارش میکند.

منابع:

isna.ir

jahannews.com

بیتوته

 

آسان طب