«گل خوش» گیاهی برای ساخت یک نوشیدنی مفید

«گل خوش» گیاهی برای ساخت یک نوشیدنی مفید گروه محیط‌زیست-گل خوش متعلق به خانواده گل جالیز می‌باشد. جنس این گیاه دارای حدود ۴۵۰ گونه است که همگی گیاهانی علفی و گلدار می‌باشند. این گیاهان معمولاً نیمه‌انگلی یا چمنی هستند. گل‌ها معمولاً به صورت انتهایی و متقارن بوده که گلبرگ‌های پایینی آن مانند لَب است. رنگ […]

«گل خوش» گیاهی برای ساخت یک نوشیدنی مفید

گروه محیط‌زیست-گل خوش متعلق به خانواده گل جالیز می‌باشد.

جنس این گیاه دارای حدود ۴۵۰ گونه است که همگی گیاهانی علفی و گلدار می‌باشند. این گیاهان معمولاً نیمه‌انگلی یا چمنی هستند.

گل‌ها معمولاً به صورت انتهایی و متقارن بوده که گلبرگ‌های پایینی آن مانند لَب است. رنگ اغلب گل‌ها بنفش، سفید مایل به آبی و ارغوانی است. در برخی از گونه‌ها بر روی گلبرگ‌های پاینی علائم زردرنگی برای جذب حشرات گرده‌افشان وجود دارد.

ارتفاع بوته این گیاه به دو تا ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد و بخش‌های هوایی آن در زمان گلدهی برداشت می‌شود.

بخش‌های مورد استفاده این گیاه شامل برگ، ساقه و گل‌های کوچک می‌باشند.

۱- این گیاه علفی به‌طور سنتی در کشور اتریش به عنوان چای و یا در برخی موارد به صورت موضعی و خارجی استعمال می‌شود و در درمان بیماری‌های چشم و معده و روده کاربرد دارد.

۲- از این گیاه در طب سنتی برخی کشور‌ها استفاده‌های فراوانی می‌شد. به عنوان مثال برای تقویت مغز و حافظه و نیز درمان سرگیجه از آن استفاده می‌کردند.

۳- از این گیاه به عنوان ضماد برای درمان ورم به خصوص ورم و آماس پلک‌ها و آماس ملتحمه استفاده می‌کنند.

۴- استفاده از این گیاه برای کاهش خستگی چشم به ویژه تورم ناشی از سرماخوردگی، سرفه، عفونت‌های سینوسی، گلودرد و تب یونجه مفید واقع شده است.

 

منبع: سایت نارگیل