بادهای نمکی شمال‌غرب کشور را تهدید می‌کند

بادهای نمکی شمال‌غرب کشور را تهدید می‌کند روند خشک شدن دریاچه ارومیه طی سال‌های گذشته موجب شده که بحران بادهای نمکی مردم منطقه شمال‌غرب کشور را تهدید کند، بحرانی که در صورت بی‌توجهی روزبه‌روز بر وسعت آن افزوده می‌شود. به گزارش مهر، بیش از دو دهه از بحران خشک شدن دومین دریاچه شور دنیا می‌گذرد […]

بادهای نمکی شمال‌غرب کشور را تهدید می‌کند

روند خشک شدن دریاچه ارومیه طی سال‌های گذشته موجب شده که بحران بادهای نمکی مردم منطقه شمال‌غرب کشور را تهدید کند، بحرانی که در صورت بی‌توجهی روزبه‌روز بر وسعت آن افزوده می‌شود.

به گزارش مهر، بیش از دو دهه از بحران خشک شدن دومین دریاچه شور دنیا می‌گذرد و طوفان نمکی یکی از اثرات مخرب این بحران زیست‌محیطی است که نه ‌تنها مردم آذربایجان‌غربی که شمال‌غرب کشور را تهدید می‌کند.

براساس اعلام کارشناسان امر بیش از ۵ کانون بحران ریزگردهای نمکی در دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی شناسایی‌شده که هر سال با توجه به عمق بحرانی شدن مشکلات دریاچه سلامت، معیشت، اقتصاد و کشاورزی این منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کانون‌های جمعیتی در خطر

«تواتر خشک و تر شدن حاشیه‌غربی دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر، در حدفاصل بین روستای جبل کندی و دریاچه باعث ایجاد نواری بیابانی با تپه‌های ماسه بادی و شن‌های روان شده است.» این موضوعی است که ستاد احیای دریاچه ارومیه نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است.

براساس اعلام ستاد احیای دریاچه ارومیه در حال حاضر این تپه‌های ماسه بادی و شن‌های روان در امتداد مرز دریاچه از پل شهیدکلانتری تا روستای جبل‌کندی قابل ‌مشاهده بوده و دارای مساحتی حدود ۱۰۰ کیلومتر است.

«با ادامه یافتن وضعیت خشک شدن دریاچه ارومیه بیم آن می‌رود که حدفاصل بین روستای جبل کندی و شهر قوشچی نیز وضعیتی مشابه این منطقه پیدا کرده و وسعت این منطقه بیابانی تا ۲۰۰ کیلومتر مربع افزایش یابد.

تبدیل این منطقه به یک منطقه بیابانی با شن‌های روان که در سال‌های گذشته جزو بدنه آبی دریاچه به‌حساب می‌آمده خطرات زیادی را برای پوشش گیاهی و جمعیت ساکن در حاشیه آن به همراه خواهد داشت.»

در حال حاضر تپه‌های ماسه بادی و شن‌های روان در امتداد مرز دریاچه از پل شهید کلانتری تا روستای جبل کندی قابل مشاهده بوده و دارای مساحتی حدود ۱۰۰ کیلومتر است.

براساس بررسی‌های صورت گرفته در دبیرخانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، تنها در شعاع ۱۰ کیلومتری این منطقه حدود ۲۰ هزار هکتار پوشش گیاهی وجود داشته و ۳۶ هزار نفر سکونت دارند که اکثراً مراکز جمعیتی روستایی هستند.

 اما وزش‌ بادهای شدید می‌تواند این شن‌های روان را به مسافت‌های دورتر و مراکز شهری مانند شهر ارومیه با فاصله ۳۰ کیلومتری نیز برساند، در این صورت جمعیتی حدود ۷۴۰ هزار نفر و پوشش گیاهی حدود ۵۸ هزار هکتار در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

 

با بحران خشک شدن دریاچه ارومیه بحث ریزگردهای نمکی نه تنها اهالی منطقه آذربایجان غربی بلکه زندگی و کشاورزی منطقه شمال غرب کشور را تحت تأثیر قرارداده و سلامت مردم را دچار خطر می‌کند.