گل «خیار»گیاه نواحی مرتفع

گل «خیار»گیاه نواحی مرتفع گروه محیط‌زیست- گل خیار یا «سوسن سیبریایی» گیاهى پایا، ایستا و یا خزنده به ارتفاع ۲۰ تا ۴۵ سانتی‌متر است که بیش‌تر توسط پیاز تکثیر مى‌یابد. ساقه‌هاى آن بلند، باریک و کمى ضخیم و برگ‌ها به رنگ سبز مات و داراى جلاى آبی، خطی، با لبه‌هاى زبر و خشن و تقریباً لوله شده […]

گل «خیار»گیاه نواحی مرتفع

گروه محیط‌زیست- گل خیار یا «سوسن سیبریایی» گیاهى پایا، ایستا و یا خزنده به ارتفاع ۲۰ تا ۴۵ سانتی‌متر است که بیش‌تر توسط پیاز تکثیر مى‌یابد.

ساقه‌هاى آن بلند، باریک و کمى ضخیم و برگ‌ها به رنگ سبز مات و داراى جلاى آبی، خطی، با لبه‌هاى زبر و خشن و تقریباً لوله شده و ناودانى شکل است.

پیازهاى این گیاه تخم‌مرغى شکل، به قطر یک تا ۱٫۵ سانتی‌متر و طول ۱٫۵ تا ۲٫۵ سانتی‌متر و با پوششى چرمى به رنگ قهوه‌اى متمایل به سیاه است.

گل‌هاى این گیاه به رنگ بنفش متمایل به آبى با دمگل‌هاى محورى و حامل دو تا ۴ گل، با گلپوش‌هاى تقریباً استکانی، بیضى کشیده یا سرنیزه‌اى هستند.

میوه پوشینه و بذر‌ها تقریباً بیضى شکل با سطحى کاملاً ناهموار، به رنگ سیاه براق و به طول ۳٫۵ و قطر ۰٫۵ میلیمتر هستند. موسم گلدهى این گیاه اردیبهشت و خردادماه است.

شرایط محیط رشد

این گیاه مخصوص نواحى مرتفع بوده و به‌طور پراکنده در کشتزارهاى مختلف یافت مى‌شود، اما تجمع آن بیش‌تر در حاشیه آبراه‌ها و زمین‌هاى شنى است. در مزارع غلات نیز به صورت پراکنده مشاهده مى‌شود.

گل آذین و اندام‌هاى رویشى این گیاه بو و طعم خیار دارد و از این رو به گل خیار موسوم است.

تکثیر

گل خیار به مراقبت و توجه زیادی نیاز ندارد. پس از فصل گلدهی می‌توان پیاز‌ها را از زمین خارج کرده و برای تکثیر از آنها استفاده نمود. پیازهای بزرگ‌تر و قوی‌تر، گل و میوه بیش‌تر و بهتری تولید خواهند کرد. بهتر است پیاز‌ها را در مکان‌های آفتابی و دارای سایبان برای حفاظت در برابر باد و باران کشت کرد.

 

بهترین زمان برای کشت پیاز‌ها در فصل پاییز است. پیاز‌ها را باید در عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری خاک کشت نمود.