درمان خانگی کبد چرب با خوراکی‌های طبیعی و مؤثر

درمان خانگی کبد چرب با خوراکی‌های طبیعی و مؤثر بیماری کبد چرب به‌دلیل انباشته شدن چربی در سلول‌های کبد به‌وجود می‌آید. وجود چربی در کبد امری طبیعی است، ولی اگر میزان چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود. تجمع چربی، کبد را در برابر انواع […]

درمان خانگی کبد چرب با خوراکی‌های طبیعی و مؤثر

بیماری کبد چرب به‌دلیل انباشته شدن چربی در سلول‌های کبد به‌وجود می‌آید. وجود چربی در کبد امری طبیعی است، ولی اگر میزان چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود. تجمع چربی، کبد را در برابر انواع مشکلات و التهاب‌‌ها، آسیب‌پذیرتر می‌کند. با این مطلب همراه باشید تا با چند راه برای درمان خانگی کبد چرب آشنا شوید.

بیماری کبد چرب به دو نوعِ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی تقسیم می‌شود. علت اصلی بروز کبد چرب الکلی، مصرف بیش از اندازه‌ الکل است درحالی‌که عواملی غیر از سوءمصرف الکل در ابتلا به کبد چرب غیرالکلی دخالت دارند.

به غیر از مصرف بیش از حد الکل، عواملی مانند کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع ۲، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء‌تغذیه می‌توانند در بروز کبد چرب مؤثر باشند.

معمولاً بیماری کبد چرب در ابتدا علائم خاصی ندارد. هرچند ممکن است علائمی مانند دردهای شکمی، احساس خستگی، کاهش اشتها و … در برخی افراد ظاهر شود. از این رو تشخیص درست و به‌موقعِ بیماری کبد چرب، پیش از شروع روند درمان ضروری است.

تاکنون درمان قطعی‌ِ کبد چرب شناسایی نشده است ولی عوارض منفی این بیماری می‌تواند با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و درمان‌های خانگی تا حد زیادی کاهش یابد.

غذاهایی که برای بیماری کبد چرب مضرند

۱. الکل

الکل موجب بروز التهاب و ایجاد سم در بدن می‌شود. حتی اگر به کبد چرب غیرالکلی هم مبتلا هستید.

۲. غذاهای سرشار از کربوهیدرات

از مصرف غذاهایی مانند نان، برنج و ذرت تا حد امکان خودداری کنید.

۳. نوشیدنی‌های پُر از شکر

نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی‌زا و بسیاری از آب‌میوه‌ها سرشار از شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی‌ هستند.

۴. غذاهای فرآوری‌شده

روغن‌های هیدروژنه، شکر تصفیه‌شده، غذاهای حاضری و سوسیس و کالباس برای بدن‌تان سمی هستند.

خوراکی‌های طبیعی و مؤثر

۱. سرکه‌ سیب

در درمان خانگی کبد چرب، سرکه سیب برای درمان کبد چرب و التهابات کبدی مفید است.

۲. لیموترش

لیموترش ویتامینC بالایی دارد. این ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به کبد کمک می‌کند تا با تولید آنزیمی به نام گلوتاتیون، اثرات سموم را بر کبد خنثی کند.

۳. گیاه قاصدک

این گیاه به تجزیه‌ چربی جمع‌شده در کبد کمک می‌کند و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد.

اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید یا به بیماری دیابت مبتلا هستید، از مصرف این گیاه خودداری کنید.

۴. چای سبز

 چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی موجود در کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود.

۵. زردچوبه

زردچوبه با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند، می‌تواند درمان خانگی مؤثری برای بیماری کبد چرب باشد. زردچوبه قدرت بدن در هضم چربی را بالا می‌برد، بنابراین از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، زردچوبه به سم‌زدایی از کبد نیز کمک می‌کند.

۶. شیرین بیان

عصاره‌‌ ریشه‌ شیرین‌بیان در کاهش فعالیت آنزیم‌های ترانس‌آمیناز (شامل آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیرالکلی مؤثر است. همچنین شیرین‌بیان از آثار منفی فلزات سنگین و سموم بر کبد جلوگیری می‌کند.

۷. پاپایا

میوه و دانه‌‌ پاپایا برای درمان بیماری کبد چرب مفید است. همچنین پاپایا در چربی‌سوزی نیز مؤثر است.

۸. سبزیجات خام

ترکیبات طبیعی موجود در سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان برای درمان بیماری کبد چرب مفید هستند. سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم، کاهو، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، چغندر و کرفس در سم‌زدایی کبد مؤثرند.

۹. ریشه‌ زنجبیل

ریشه‌ زنجبیل برای دستگاه گوارش مفید است.

۱۰. سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین به‌خاطر داشتنِ پتاسیم بالا، برای تصفیه‌ کبد مفید است

 ۱۱. موز

وجود پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه‌ای مفید برای تصفیه‌ کبد تبدیل کرده است. مصرف موز به هضم موادغذایی کمک می‌کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می‌زداید.

۱۲. خار مریم

 

خار مریم (ماری تیغال) با خاصیت سم‌زدایی بالای خود به بازسازی سلول‌‌ها و حفظ سلامت کبد کمک می‌کند.