اسطوخودوس، گیاه دارویی خوشبو

اسطوخودوس، گیاه دارویی خوشبو گیاه لاوندر یا اسطوخودوس، یکی از خوشبو‌‌ترین گیاهان دارویی در جهان محسوب می‌شود که در مناطق مختلفی از ایران، هند، چین، انگلیس و کانادا به صورت خودرو رشد می‌کند. خواص دارویی اسانس آن بندآورنده خون و ضد عفونی کننده است. از آن به حالت رقیق شده، در پانسمان زخم‌‌ها و جراحات […]

اسطوخودوس، گیاه دارویی خوشبو

گیاه لاوندر یا اسطوخودوس، یکی از خوشبو‌‌ترین گیاهان دارویی در جهان محسوب می‌شود که در مناطق مختلفی از ایران، هند، چین، انگلیس و کانادا به صورت خودرو رشد می‌کند.

خواص دارویی

اسانس آن بندآورنده خون و ضد عفونی کننده است.

از آن به حالت رقیق شده، در پانسمان زخم‌‌ها و جراحات استفاده به عمل می‌آید.

در میان تمامی روغن‌های فرار، بدون شک خواص روغن فرار از اسطوخودوس دارای بیش‌ترین تنوع بوده و طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها از جمله مسکن، ضد افسردگی، ضدعفونی‌کننده، باکتری‌کش، ضداحتقان، کاهنده فشار خون، دافع حشرات، آرام بخش و ضد کرم را داراست.

محلل و بازکننده گرفتگی هاست.

مقوی بدن و قوای دماغی و تفکر و همچنین مقوی احشا و آلات داخل شکم و مفرح است.

برای بیماری‌های سینه، سرفه، ورم‌های نزله‌ای و زکام مفید است.

خاصیت مسهلی دارد.

اخلاط سودای و بلغمی و فاسد شده را دفع می‌کند.

برای بیماری‌های کبدی و طحال و مجاری ادرار مفید است.

نوشیدن چای لاوندر پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب‌ها چندین‌بار از خواب بیدار می‌شوند، کمک می‌کند تا به مرور خوابی آرام و بی‌دغدغه را تجربه کنند.

دراز کشیدن در آبی که با این عصاره مخلوط شده باشد علاوه بر آن‌که موجب تخلیه استرس‌‌ها و تنش‌های روزانه می‌شود به بهبود گردش جریان خون کمک کرده و کیفیت خواب افراد را نیز افزایش می‌دهد.

عصاره گیاه لاوندر به دلیل داشتن خواص التیام‌بخش و تسکین‌دهنده‌ای که دارد، در کاهش التهاب و سوزش محل گزش حشرات بسیار مؤثر است و می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.

استفاده موضعی و خوراکی از این گیاه علاوه بر آن‌که موجب تقویت و توان سیستم عصبی می‌شود می‌تواند موجب تنظیم ضربان قلب و کنترل تپش قلب شود.

 

روغن اسطوخودوس به کاهش تشنج و اسپاسم کمک می‌کند. محققان بر این باورند که اسطوخودوس، کانال‌های کلسیم را مسدود می‌کند و به این ترتیب مانع از انقباض عضلانی می‌شود.