زنان مغز فعال‌تری نسبت به مردان دارند

زنان مغز فعال‌تری نسبت به مردان دارند در بزرگ‌ترین مطالعه تصویربرداری عملکردی مغز تاکنون، محققان آمریکایی موفق به شناسایی تفاوت‌های خاص بین مغز زنان و مردان شدند. به گزارش سینا پرس، در این مطالعه یک جمعیت نسبتاً بزرگ و سالم از افراد را برای تعیین تأثیر جنسیت (بر عملکرد مغز) با استفاده از توموگرافی کامپیوتری […]

زنان مغز فعال‌تری نسبت به مردان دارند

در بزرگ‌ترین مطالعه تصویربرداری عملکردی مغز تاکنون، محققان آمریکایی موفق به شناسایی تفاوت‌های خاص بین مغز زنان و مردان شدند.

به گزارش سینا پرس، در این مطالعه یک جمعیت نسبتاً بزرگ و سالم از افراد را برای تعیین تأثیر جنسیت (بر عملکرد مغز) با استفاده از توموگرافی کامپیوتری با انتشار فوتون منفرد (SPECT) مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج به‌دست آمده نشان داد، مغز زنان به‌طور قابل توجهی در بسیاری از مناطق فعال‌تر از مغز مردان بود؛ به‌ویژه در قشر پیش پیشانی (prefrontal cortex) و مناطق لیمبیک (limbic) و احساسی مغز که درگیر خلق و خو و اضطراب هستند. در مغز مردان، مراکز بصری و هماهنگی بیش‌تر فعال بودند.

به گفته محققان، این نتایج همچنین تفاوت جنسیتی آشکار بین افراد سالم و بیمار را نشان داد. درک این تفاوت‌ها در ارزیابی تصویربرداری عملکردی مغز، بسیار حایز اهمیت بوده و به درک تفاوت‌های جنسیتی اپیدمیولوژیک در اختلالات روانپزشکی کمک می‌کند.

زنان دارای بالا‌ترین نرخ ابتلا به آلزایمر، افسردگی – که خود فاکتور خطر برای ابتلا به آلزایمر است – اختلالات اضطراب هستند. در حالی‌که مردان دارای بالا‌ترین نرخ اختلال بیش‌فعالی – کم توجهی (ADHD) و مشکلات رفتاری هستند.

افزایش جریان خون در مناطق لیمبیک در مغز زنان می‌تواند توضیحی برای این مسأله باشد که چرا زنان مستعد اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و اختلالات تغذیه‌ای هستند.

 

نتایج این مطالعه به صورت آنلاین در Journal of Alzheimer’s Disease منتشر شد.