گزارش خشکسالی و وضعیت وخیم خوزستان، قم و خراسان‌شمالی

گزارش خشکسالی و وضعیت وخیم خوزستان، قم و خراسان‌شمالی رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: خشکسالی هواشناسی بلندمدت در استان‌های خوزستان، قم و خراسان‌شمالی در وضعیت وخیم قرار دارد. به گزارش ایسنا، شاهرخ‌فاتح، اظهارکرد: در نگاه کوتاه‌مدت براساس شاخص SPEI (بارش و تبخیر و تعرق) یک‌ساله منتهی به پایان تیرماه […]

گزارش خشکسالی و وضعیت وخیم خوزستان، قم و خراسان‌شمالی

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: خشکسالی هواشناسی بلندمدت در استان‌های خوزستان، قم و خراسان‌شمالی در وضعیت وخیم قرار دارد.

به گزارش ایسنا، شاهرخ‌فاتح، اظهارکرد: در نگاه کوتاه‌مدت براساس شاخص SPEI (بارش و تبخیر و تعرق) یکساله منتهی به پایان تیرماه ۹۶ بسیاری از مناطق کشور دچار درجات متفاوتی از خشکسالی هستند.

کل عرصه خوزستان دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید است

وی با اشاره به این‌که کل پهنه استان خوزستان دچار وضعیت خشکسالی شدید و بسیار شدید در مقیاس کوتاه‌مدت است، گفت: بخش‌های عمده استان‌های خراسان‌جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی و بخش‌هایی از استان‌های زنجان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و سمنان با درجات شدید تا بسیار شدید خشکسالی درگیر هستند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: براساس شاخص کوتاه‌مدت خشکسالی مناطق محدودی از کشور در شرایط نرمال و متمایل به ترسالی هستند که بخش‌هایی از استان مرکزی، همدان و جنوب فارس در این زمره قرار می‌گیرند.

۸ درصد مساحت کشور تحت تأثیر خشکسالی بسیار شدید یک‌ساله

این کارشناس سازمان هواشناسی کشور به مساحت تحت تأثیر خشکسالی در مقیاس کوتاه‌مدت اشاره و اظهارکرد: حدود ۲۴ درصد مساحت کشور با خشکسالی خفیف، ۲۸ درصد خشکسالی متوسط، ۲۸ درصد خشکسالی شدید و ۸ درصد خشکسالی بسیار شدید مواجه است، همچنین حدود ۱۰ درصد از مساحت کشور در شرایط طبیعی و ۱٫۵درصد مساحت کشور در شرایط ترسالی قرار دارند.

وضعیت خشکسالی کشور در مقیاس بلندمدت

فاتح در ادامه به تشریح وضعیت خشکسالی کشور در مقیاس بلندمدت پرداخت و گفت: خشکسالی بلندمدت همچنان در پهنه‌های وسیعی از کشور پابرجا است و همه نقاط کشور به نوعی با درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی بلندمدت دست و پنجه نرم می‌کنند.

خشکسالی بلندمدت در خوزستان، قم و خراسان‌شمالی در وضعیت وخیم

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با تأکید بر این‌که تقریباً کل پهنه ۳ استان خوزستان، قم و خراسان‌شمالی دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید هستند، گفت: بخش‌های وسیعی از چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، بوشهر و بخش‌هایی از استان‌های اصفهان، مرکزی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، سمنان تهران، البرز، زنجان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، جنوب گیلان و گلستان با خشکسالی بلندمدت مواجه هستند.

۹۴ درصد مساحت کشور تحت تأثیر خشکسالی بلندمدت

 

وی با اشاره به مساحت تحت تأثیر خشکسالی در مقیاس بلندمدت اظهارکرد: ۱۱ درصد مساحت کشور تحت تأثیر خشکسالی خفیف، ۴۲ درصد خشکسالی متوسط، ۳۰ درصد خشکسالی شدید و ۱۱ درصد خشکسالی بسیار شدید است، همچنین ۵ درصد مساحت کشور در شرایط نرمال و حدود نیم درصد مساحت کشور در شرایط بلندمدت ترسالی قرار دارند.