ایرانی‌ها چقدر به فرزندآوری تمایل دارند؟

ایرانی‌ها چقدر به فرزندآوری تمایل دارند؟ رشد مناسب و متعادل جمعیت کشور‌ها در کنار توزیع صحیح و عادلانه امکانات، می‌تواند ضامن بقا و رشد خرد و کلان آنها باشد. با توجه به اهمیت این موضوع در کشور ما، محققین وضعیت فرزندآوری و عوامل مختلف مرتبط با آن را در ایران مورد بررسی قرارداده‌اند. به گزارش […]

ایرانی‌ها چقدر به فرزندآوری تمایل دارند؟

رشد مناسب و متعادل جمعیت کشور‌ها در کنار توزیع صحیح و عادلانه امکانات، می‌تواند ضامن بقا و رشد خرد و کلان آنها باشد. با توجه به اهمیت این موضوع در کشور ما، محققین وضعیت فرزندآوری و عوامل مختلف مرتبط با آن را در ایران مورد بررسی قرارداده‌اند.

به گزارش سینا‌پرس، گروهی از محققین کشورمان از پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان تمایل به فرزندآوری و عوامل مرتبط با آن را در میان مردم ایران مورد بررسی قرار داده‌اند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تنها حدود ۳۲ درصد از پاسخگویان، تمایل به فرزندآوری را نشان داده‌اند.

براساس این نتایج، پدیده «عدم تمایل به فرزندآوری» با متغیرهایی مانند سن بیش‌تر ارتباط معناداری دارد. به عبارتی، هر چه سن افراد بیش‌تر باشد، تمایل آنها به داشتن فرزند کم‌تر می‌شود.

همچنین، نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که بخت عدم تمایل به فرزندآوری در افرادی که دارای سطح درآمدی بد یا خیلی بد هستند، حدوداً ۳ برابر افرادی است که درآمد خوب یا خیلی خوب دارند. به علاوه، تعداد کسانی که داشتن فقط دو فرزند را کافی می‌دانستند، حدوداً ۵ برابر افرادی بود که بیش‌تر از ۳ فرزند را کافی می‌دانستند.

از دیگر یافته‌های این تحقیق که در نشریه «پایش» وابسته به پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی انتشار یافته است، می‌توان به این موارد اشاره نمود که بخت عدم تمایل به فرزندآوری در زنان حدوداً ۱٫۵ برابر مردان و در شهرنشینان حدوداً ۱٫۴ روستاییان بوده است.

 

به گفته محققین مجری این پژوهش جالب، یافته‌های این مطالعه می‌تواند تصویری از وضعیت فعلی تمایل به فرزندآوری را در شهروندان ایرانی نشان داده و راهنمای عمل مسؤولان در برنامه‌ریزی‌های ذی‌ربط قرار گیرد.