خواص اعجاب‌انگیز وارنگ بو برای اعصاب

خواص اعجاب‌انگیز وارنگ بو برای اعصاب گروه محیط‌زیست- وارنگ بو یا بادَرَنجبویه یا بادَرَنگْبویه یا کوکوآلد (Melissa officinalis) یکی از گیاهان پر طرفدار و تقریباً شناخته شده در زمینه اعصاب می‌باشد. این گیاه، گیاه مورد علاقه ابوعلی‌سینا می‌باشد. بادرنجبویه که امروزه در آسیا و اروپا وجود دارد، بومی مناطق مدیترانه می‌باشد. در ایران در کنار […]

خواص اعجاب‌انگیز وارنگ بو برای اعصاب

گروه محیط‌زیست- وارنگ بو یا بادَرَنجبویه یا بادَرَنگْبویه یا کوکوآلد (Melissa officinalis) یکی از گیاهان پر طرفدار و تقریباً شناخته شده در زمینه اعصاب می‌باشد. این گیاه، گیاه مورد علاقه ابوعلی‌سینا می‌باشد. بادرنجبویه که امروزه در آسیا و اروپا وجود دارد، بومی مناطق مدیترانه می‌باشد.

در ایران در کنار مجاری آب‌ها و مناطق اطراف تهران و در شمال ایران در رشت و اطراف آن، رودبار و در آذربایجان و مناطق شرقی ایران و استان‌های غربی این گیاه می‌روید. این گیاه ارتفاعی برابر با ۳۰ – ۸۰ سانتی‌متر دارد، ساقه‌های آن چهارگوش بوده و کمی کرکدار است. برگ‌های آن زرد مایل به سبز و به شکل بیضی یا قلب هستند و لبه‌ آنها دندانه‌دندانه است. وقتی برگ‌ها له ‌شوند، بوی لیمو شیرین از آنها متصاعد می‌شود.

از اواخر تابستان تا اواسط پاییز، سنبله گل‌های کوچک بادرنجبویه به رنگ زرد که بعداً به صورتی کم رنگ یا سفید تبدیل می‌شوند، ظاهر می‌گردد. بادرنجبویه به کمبود آهن بسیار حساس می‌باشد و در خاک‌هایی که از لحاظ آهن فقیر هستند اضافه نمودن کودهای آهن‌دار کاری مهم و ضروری است. اردیبهشت فصل برداشت این گیاه است. برگ‌های این گیاه چیده و خشک می‌کنند. نام دیگر بادرنجبویه، وارنگ بو و ملیسا می‌باشد. بادرنجبویه به صورت اسانس، عصاره روغنی، روغن، پماد، کمپرس و دم‌کرده مصرف می‌شود.

خواص بادرنجبویه:

– سردرد

– ضعف حافظه

– خستگی روحی

– آرام کردن درد معده با منشأ عصبی

– تپش قلب

– سرگیجه

– بی‌خوابی

– کم‌خونی

– درد عصبی دندان

– رفع تندخویی

– بهبود سرماخوردگی

– رفع خستگی

– رفع افسردگی

– آرامش‌بخش

– ضد اسپاسم

– ضد درد

– نیرودهنده

– ضد تشنج

– خوشبوکننده دهان

– تبخال

– بهبود حافظه

– درد‌های مفصلی

– قولنج کودکان

این گیاه نیز همانند دیگر گیاهان دارویی دارای مضراتی نیز هست اما عوارض این گیاه بسیار نامحسوس بوده ولی در کل باید از مصرف بی‌رویه و خودسرانه آن اجتناب کنید.

طرز تهیه :

 

می‌توانید برگ‌های خشک شده این گیاه را به صورت دمنوش مصرف کنید یا از روغن این گیاه برای درمان درد‌ها بهره‌مند شوید، بدین صورت که روغن رو بر پشت گردن خود بمالید.