فرار از فلوریدا

طوفان دریایی ایرما باعث تخلیه ۶ میلیون نفر شد فرار از فلوریدا توفند دریایی ایرما با نزدیک شدن به سواحل فلوریدا قدرت بیش‌تری گرفته است و حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان این ایالت هشدار تخلیه دریافت کرده‌اند. این بزرگ‌ترین عملیات تخلیه در تاریخ آمریکا است. قبلاً پیش‌بینی می‌شد این طوفان شهر […]

طوفان دریایی ایرما باعث تخلیه ۶ میلیون نفر شد

فرار از فلوریدا

توفند دریایی ایرما با نزدیک شدن به سواحل فلوریدا قدرت بیش‌تری گرفته است و حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان این ایالت هشدار تخلیه دریافت کرده‌اند. این بزرگ‌ترین عملیات تخلیه در تاریخ آمریکا است.

قبلاً پیش‌بینی می‌شد این طوفان شهر میامی در جنوب را هدف قرار دهد حالا اما با تغییر جهت به سوی شهر تمپا پیش می‌رود. همزمان با عملیات فرار از فلوریدا ترافیک شدید هوایی هماپیماهای شخصی در این ایالت گزارش شده است.

ریک‌اسکات، فرماندار فلوریدا با نزدیک شدن ایرما، به کسانی که هنوز منازل خود در مناطق خطرناک و پست را تخلیه نکرده‌اند هشدار داده دیگر فرصتی برای جابه‌جایی با خودرو به مناطق مرتفع نیست و این افراد باید فوراً پناه بگیرند.

ایرما روز شنبه به کوبا رسید و با ویران‌کردن بخش‌هایی از این کشور با سرعت به سمت ایالت فلوریدا حرکت کرد. گزارش‌های رسیده از کوبا حاکی از این است، ایرما در کوبا باعث قطع خطوط برق و قطع نخل‌‌ها شده است. هنوز گزارشی از تلفات جانی این طوفان در کوبا منتشر نشده، اما گفته می‌شود پیش از طوفان یک میلیون نفر از جمله جمله گردشگران، ساکنان مناطق ساحلی کوبا و حتی و دلفین‌های مراکز تفریحی در سواحل کوبا تخلیه شده و به مناطق امن منتقل شده بودند.

ایرما با ضریب قدرت ۵ به کوبا رسیده بود و گردبادهایی با حدود ۱۹۰ کیلومتر در ساعت تولید کرد، اما ظاهراً پس از ترک کوبا قدرتش کم‌تر و بتدیل به یک توفند درجه ۳ شد. اما حالا با رسیدن به آب‌های گرم سواحل فلوریدا از این گرما انرژی گرفته وقوی‌تر شده و پیش‌بینی می‌شود در هنگام رسیدن به شهر تمپا دوباره به قدرت ۴ یا ۵ برسد. بنا بر پیش‌بینی‌‌ها این طوفان علاوه بر بارندگی شدید، سطح آب دریا را آنقدر بالا خواهد آورد که شاید مرکز تجاری تمپا و مناطق مسکونی سواحل آن را زیر آب بروند.

انتقال دلفین‌‌ها به محل امن در پی طوفان ایرما در کوبا

 تغییر مسیر این طوفان از جنوب به سوی شمال غربی فلوریدا ایالت‌های مجاور همچون آتلانتا، جرجیا و حتی تنسی را هم بی‌نصیب نگذاشته و شکستن و قطع درختان در این ایالت گزارش شده است. با تین حال شهر تمپا شاید آماده برخورد با این طوفان نباشد چون این اولین بار است که در ۹۰ سال گذشته یک توفند دریایی مهیب به این شهر می‌رسد و به همین جهت این شر ممکن است آماده برخورد این طوفان نباشد. قسمت‌های ساحلی شهر تمپا حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و همین بر نگرانی‌‌ها افزوده است.

این وضعیت در طول چند سال گذشته بی‌سابقه است و کارشناسان هواشناسی دلیل بزرگ شدن و سرعت بیش از اندازه این طوفان را گرم شدن آب‌‌ها و افزایش اختلاف دمای این مناطق با مناطق قطبی می‌دانند که بر اثر تغییر اقلیم رخ داده است. اما در این بین مقامات دولت ترامپ از اظهار نظر جدی در این باره امتناع کرده و تنها رییس آژانس حفاظت محیطزیست این کشور گفته حالا وقت صحبت بر سر این مسایل نیست.

 

منبع: سیناپرس