راهنمای سفر با دوچرخه

راهنمای سفر با دوچرخه دوچرخه وسیله خوبی برای سفر به طبیعت و لذت بردن از آن است. رکاب زدن دوچرخه‌ای که بار و بنه به خوبی روی آن بسته شده ممکن است گاهی دشوار باشد اما به حمل بار کمرشکنی که فرد در کوله‌پشتی خود حمل می‌کند، ارجحیت دارد. جدای از تفاوت بارز این دو، […]

راهنمای سفر با دوچرخه

دوچرخه وسیله خوبی برای سفر به طبیعت و لذت بردن از آن است. رکاب زدن دوچرخه‌ای که بار و بنه به خوبی روی آن بسته شده ممکن است گاهی دشوار باشد اما به حمل بار کمرشکنی که فرد در کوله‌پشتی خود حمل می‌کند، ارجحیت دارد. جدای از تفاوت بارز این دو، کمپینگ با دوچرخه می‌تواند آسایش بسیاری به همراه داشته باشد و از آنجا که دوچرخه‌سواران به ندرت از تمدن و شهرنشینی دور می‌شوند، بنابراین در صورت بروز هوای نامساعد به راحتی می‌توانند برای یک شب اقامت به یک هتل یا مسافرخانه بروند. البته، وقتی هوا گرم یا بارانی می‌شود و یا زمانی که دوچرخه نیاز به تعمیرات دارد، مجبور به پیاده شدن و صرف وقت نیز هستند. اما این مشکلات دائمی نیستند. ضمن این‌که لذت سفر سال‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند.

سفر با دوچرخه نیاز به تجربه و ابزار بسیار دارد. پیش از رفتن به خرید، خود را به اطلاعات کافی مجهز کنید.

انتخاب مناسب‌‌‌ترین دوچرخه برای سفر

رمز راحتی در سفر با دوچرخه سبک بار بودن است. با توجه دقیق به انتخاب دوچرخه و تجهیزات مناسب می‌توانید به سفر طولانی بروید بدون این‌که مجبور به حمل بار زیاد باشید.

خوشبختانه دوچرخه‌های امروزی سبک‌تر و قابل اتکاتر از دوچرخه‌های قدیمی هستند. اجزا و قطعات آن قابل اعتماد‌تر از قبل شده‌اند. دنده‌های اضافی مشقت کوهنوردی را کم کرده‌اند و ترمزهای قوی کنترل دوچرخه را در سراشیبی بهبود بخشیده‌اند. بهترین دوچرخه برای سفر دوچرخه گردشگری است. این دوچرخه‌ها برای سرعت ساخته نشده‌اند بلکه برای تحمل وزن کوله‌بار و نیز فراهم آوردن آسایش بیش‌تر و اطمینان بالاتر ساخته شده‌اند. تایرهای پهن آن برای راه‌های سنگفرش‌نشده مناسب‌ هستند اما از تایرهای حجیم دوچرخه‌های کوهستان سریعترند. فاصله بین چرخ‌های جلو و عقب در این نوع دوچرخه بیش‌تر از انواع دیگر است. این ویژگی باعث می‌شود تا چرخش دوچرخه به طرفین آهسته صورت گیرد. با این وجود، ثبات بیش‌تر به معنای آسایش بیش‌تر است. خصوصاً اگر که سفرهای طولانی و با مسافتی زیاد پیش رو داشته باشیم.

تنه دوچرخه مخصوص گردشگری از نظر طولی بلندتر و از نظر ارتفاع کوتاه‌تر از سایر دوچرخه‌هاست. بلندای طولی این دوچرخه موجب می‌شود تا برای حمل بار از توانایی بیش‌تری برخوردار باشد. کوتاهی قد دوچرخه باعث می‌شود تا مرکز ثقل آن پایین آمده و به ثبات و استحکام کلی آن افزوده شود.

وقتی نوبت به خرید دوچرخه می‌رسد یک دوچرخه‌فروشی بهترین مکان برای هدف شماست. فروشگاه‌های حراجی معمولاً یک دوچرخه در یک جعبه به شما می‌دهند که اغلب برخی از زوایا یا بلبرینگ‌‌ها به درستی تنظیم نشده‌اند. اینها اغلب تحت فشار زیاد از کارخانه حمل می‌شوند و اگر تنظیم نشوند در زمانی بسیار کم آسیب می‌بینند.

پیش از راندن دوچرخه مطمئن شوید که:

تایر‌‌ها کاملاً پر بادند.

ترمز‌‌ها و دنده‌ها به درستی تنظیم شده‌اند.

زین به درستی تنظیم شده است.

پیش از رفتن به یک دوچرخه‌فروشی اطمینان حاصل کنید که لباس راحتی به تن دارید که محدودکننده یا تنگ نیست. از فروشنده درخواست کنید که کمی مراقب شما باشد. وقتی سوار دوچرخه شدید بر امکان دسترسی به ترمز‌‌ها تمرکز کنید. گرچه فضای دوچرخه‌فروشی محدود است اما به هر حال به قدر کافی سرعت بگیرید تا مطمئن شوید که آیا می‌توانید به‌طور مناسب و با ایمنی کافی رکاب بزنید. از خودتان بپرسید آیا دوچرخه برای شکل بدن و رکاب زدن شما مناسب است یا نه؟ آیا راندن دوچرخه لذتبخش است؟

چگونه بار دوچرخه را ببندیم؟

یک دوچرخه در صورتی که بارش در پایین بسته شده باشد و لوازم به صورت یکنواخت در آن توزیع شده باشد، با ثبات‌تر است. وزن را از طرفی به سمت دیگر به صورت یکنواخت توزیع کنید و سنگین‌‌‌ترین اقلام را تا جای ممکن پایین ببندید. اگر از سبد استفاده می‌کنید، ناگزیر وزن بیش‌تری در قسمت عقب خواهد بود، چون سبدهای پشتی بزرگ‌تر هستند، اما مطمئن شوید که برخی از ابزار سنگین‌تر شما به منظور جلوگیری از سنگینی بیش از حق قسمت عقب، در جلو قرار دارند. وزن بیش از حد در سبد می‌تواند موجب نوسان ناخوشایند دوچرخه هنگام ترمز شود.

 

منبع: الی گشت