کجا خرس قطبی ببینیم؟

کجا خرس قطبی ببینیم؟ با وجود مشکلات و هزینه‌های بالا، روز به روز گردشگران بیش‌تری تصمیم می‌گیرند که به دیدن پادشاه قطب شمال بروند. خرس‌های قطبی در لیست گونه‌های آسیب‌پذیر هستند و آینده چندان مشخصی ندارند اما اخیراً برای بقای آنها امیدهایی ایجاد شده است. در سپتامبر ۲۰۱۵، ۵ کشور کانادا، دانمارک، نروژ، روسیه و […]

کجا خرس قطبی ببینیم؟

با وجود مشکلات و هزینه‌های بالا، روز به روز گردشگران بیش‌تری تصمیم می‌گیرند که به دیدن پادشاه قطب شمال بروند. خرس‌های قطبی در لیست گونه‌های آسیب‌پذیر هستند و آینده چندان مشخصی ندارند اما اخیراً برای بقای آنها امیدهایی ایجاد شده است. در سپتامبر ۲۰۱۵، ۵ کشور کانادا، دانمارک، نروژ، روسیه و آمریکا که این حیوان زیبا در قلمروی سرزمین‌های آنها زندگی می‌کند، برنامه ۱۰ ساله‌ای را امضا کردند تا براساس آن محافظت از جان خرس‌های قطبی که جمعیت آنها بین ۲۲ تا ۳۱ هزار نفر است، تضمین شود. با این‌که الان خیلی زود است که در مورد موفقیت عملکرد آنها نظر دهیم اما این برنامه تعهد این کشور‌ها را در قبال گونه‌های حیوانی نشان می‌دهد.

به گزارش الی‌گشت، بیش‌تر افرادی که به اندازه کافی خوش شانس بودند تا بتوانند با این خرس‌های قطبی وحشی چشم در چشم شوند، موافق این هستند که دیدن آنها یکی از هیجان‌انگیز‌‌ترین تجربه‌های زمین است. گردشگری خرس‌های قطبی همچنان صنعتی جوان است و چالش‌های خاص خودش را دارد. برای مثال در نروژ، افزایش تعداد ماجراجویانی که می‌خواهند خرس‌های قطبی را از نزدیک ببینند، باعث شده که تعداد خرس‌هایی که به ضرب گلوله کشته می‌شوند زیادتر از قبل شوند. همچنین گفته می‌شود که گردشگرانی که برای دیدن خرس قطبی به قطب شمال می‌روند گازکربنی را انتشار می‌دهند که در مغایرت با حفظ بقای این پستاندار آبزی است. می‌خواهیم به شما مکان‌هایی را معرفی کنیم تا اگر روزی علاقه‌مند شدید که این موجودات دوست‌داشتنی را از نزدیک ببینید، بدانید به کجا بروید:

کانادا: شهر چرچیل، استان منیتوبا

پاییز هر سال، صد‌ها خرس قطبی در سواحل خلیج هادسون در نزدیکی شهر چرچیل جمع می‌شوند و منتظر می‌مانند تا یخ‌های دریایی دوباره کاملاً یخ بزنند و آنها بتوانند به شکار فوک‌ها بروند. شهر چرچیل ارزان‌‌ترین و در دسترس‌‌ترین مقصد برای دیدن خرس‌های قطبی است. تورهایی هستند که گردشگران را با خودروهای مخصوص Tundra Buggy به این مکان‌ها می‌برند تا بتوانند شکوه خرس‌های قطبی را از نزدیک ببینند. این خودرو‌ها می‌توانند کاملاً به خرس‌های قطبی نزدیک شوند، بدون این‌که برای انسان و یا خرس‌ها خطری ایجاد شود. بهترین زمان برای دیدن خرس‌ها در این شهر بین اکتبر و نوامبر(مهر و آبان) است. هر چند در ماه مارس (اسفند) هم می‌توان خرس‌های مادری را دید که با توله‌های خود از لانه بیرون می‌آیند.

آمریکا: روستای کاکتوویک، آلاسکا

با این‌که به نظر می‌آید جمعیت خرس‌های قطبی در دریای برینگ رو به کاهش است اما حتماً می‌توانید این خرس‌ها را در سواحل قطبی آلاسکا در تابستان ببینید. گردشگران بسیاری برای دیدن این خرس‌ها در روستای بارو و کاکتوویک جمع می‌شوند. این دو روستا در جزیره بارتر کمی دورتر از ساحل قرار دارند. کاکتوویک بهترین محل برای دیدن این موجودات زیبا است. بهترین زمان برای رفتن به این محل اواسط آگوست تا اواخر سپتامبر (اواسط مرداد تا اوایل مهر) است و برای رسیدن به این سواحل باید از شهر فربنکس سوار هواپیماهای کوچک شوید.

نروژ: جزیره اسپیتس برگن، مجمع الجزایر سؤالبارد

 

در میانه راه نروژ به سمت قطب شمال در مجمع الجزایر سؤالبارد می‌توانید حیات وحشی خیره‌کننده را ببینید که در میان آنها هزاران خرس قطبی از باشکوه‌‌ترین حیوانات این جزایر هستند. برای دیدن خرس‌ها در این محل باید در تورهایی شرکت کنید که شما را با اسنومبیل (برف‌رو) به نزدیکی این خرس‌ها می‌برند، بهترین زمان برای شرکت در این تور‌ها فوریه تا مه (بهمن تا اردیبهشت) است.