تثبیت شن‌های روان در حاشیه دریاچه ارومیه

تثبیت شن‌های روان در حاشیه دریاچه ارومیه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: شن‌های روان در کانون‌های گردوغبار حاشیه دریاچه ارومیه به‌طور تقریبی تثبیت شده و این امر نشان‌دهنده موفقیت در اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در این مناطق است. رحمان وهاب‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در ۳ سال گذشته و از زمانی که […]

تثبیت شن‌های روان در حاشیه دریاچه ارومیه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: شن‌های روان در کانون‌های گردوغبار حاشیه دریاچه ارومیه به‌طور تقریبی تثبیت شده و این امر نشان‌دهنده موفقیت در اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در این مناطق است.

رحمان وهاب‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در ۳ سال گذشته و از زمانی که مأموریت مبارزه با کانون‌های گرد‌وغبار دریاچه ارومیه به اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی محول شده، با وجود محدودیت‌های مالی، دستاوردهای چشمگیری حاصل شده است.

وی اضافه کرد: در ابتدای این طرح ملی در سه نقطه از حوضه دریاچه ارومیه، عملیات احیا و مبارزه با کانون‌های گرد‌وغبار از جمله شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب و سلماس آغاز شد و به نتایج ارزشمندی رسید.

وی اظهار کرد: هنوز کارهای بسیاری برای حصر کامل کانون‌های گرد‌وغبار وجود دارد و تحقق این امر به تزریق اعتبار تکمیلی نیازمند است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی بیان کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه و وزش بادهای فصلی مداوم و ایجاد طوفان‌های نمک در منطقه، یکی از مؤثر‌‌ترین راهکارهای جلوگیری از گرد‌وغبار، اجرای طرح تثبیت شن با اجرای بادشکن غیرزنده به صورت اصول شطرنجی است.

وهاب زاده گفت: در حال حاضر این طرح در منطقه جبل کندی ارومیه در مساحتی بالغ بر ۷ کیلومترمربع به اجرا رسیده و برای جلوگیری از بلند شدن گرد‌وغبار بسیار مؤثر واقع شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته بی‌برنامگی در مدیریت حاشیه دریاچه ارومیه موجب شد تا بیش از ۳۰هزار هکتار از مناطق حاشیه‌ای این دریاچه در کانون بحرانی قرار گیرد.

وی با اشاره به این‌که ریزگرد‌‌ها در بیابانی شدن اطراف دریاچه ارومیه نقش اساسی داشته است، اضافه کرد: از سال ۱۳۹۳ با همکاری سازمان جنگل‌ها، عملیات بیولوژیک در ۳ کانون بحرانی شهرستان ارومیه آغاز شده است.

وی اظهار کرد: مناطق عملیاتی مقابله با ریزگرد‌‌ها در ۵ شهرستان نقده، مهاباد، ارومیه، میاندوآب و سلماس و در ۱۱ سایت واقع شده و برنامه‌های لازم عملیاتی در آنها به اجرا در آمده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی بیان کرد: علاوه بر این در۳ هزارو۲۰۰ هکتار از اراضی حاشیه‌ای دریاچه ارومیه در سه شهرستان ارومیه، سلماس و میاندوآب عملیات احیا و قرق اجرا شده است.

عملیات‌های مقابله با کانون‌های تولید گرد‌وغبار حاصل از خشکی دریاچه ارومیه شامل فعالیت‌های بیومکانیکی، بیولوژیکی، ترسیب کربن، مقابله با بیایان‌زایی و احداث ایستگاه کمی‌سازی میزان فرسایش بادی و تولید گرد‌وغبار بوده و از سال ۱۳۹۲ در آذربایجان غربی کلید خورده است.

در این راستا کانون‌های بحرانی جلوگیری از تولید ریزگرد در ۳ شهرستان ارومیه، میاندوآب و سلماس شناسایی شده و عملیات احیا، بوته کاری، قرق، پیتیک، فارو، ایجاد هلالی‌های آبگیر و نهال کاری در این کانون‌‌ها به اجرا در آمده است.

بوته کاری در ۹۴۰ هکتار از زیرحوضه دریاچه ارومیه، نهال کاری در ۱۲۷ هکتار در مناطق حاشیه‌ای این دریاچه، اجرای عملیات قرق در ۳هزارو۴۱۰ هکتار از حوزه دریاچه ارومیه و توزیع ۲۸۴ تن جو علوفه‌ای در مراتع تحت قرق از جمله فعالیت‌های انجام شده در این بخش است.

تراز فعلی دریاچه ارومیه با کم‌ترین تراز ثبت شده برای آن تنها ۲۴ سانتی متر فاصله دارد و در صورت ادامه روند کنونی شاهد ثبت رکوردی جدید برای نگین آبی آذربایجان خواهیم بود.

دریاچه ارومیه بزرگ‌‌ترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی در حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

 

براساس نظر کارشناسان، خشک شدن دریاچه ارومیه تأثیر منفی بر محیط‌زیست منطقه داشته، دمای هوا را تغییر داده و به وزش بادهای نمکی منجر شده است.