سرمایه‌هایی که زغال می‌شوند

طغیان آفات به دنبال خشکسالی‌های ۱۸ ساله در خراسان جنوبی! سرمایه‌هایی که زغال می‌شوند سناریوی جدیدی از خشکسالی، هجوم آفت به باغ‌های «بشرویه» است که قامت کشاورزان را زیر بار مشکلات خم کرده و موجب شده تا درختان میوه باغداران تبدیل به زغال شود. سریال ادامه‌دار خشکسالی بیش از ۱۸ سال است در خراسان جنوبی […]

طغیان آفات به دنبال خشکسالی‌های ۱۸ ساله در خراسان جنوبی!

سرمایه‌هایی که زغال می‌شوند

سناریوی جدیدی از خشکسالی، هجوم آفت به باغ‌های «بشرویه» است که قامت کشاورزان را زیر بار مشکلات خم کرده و موجب شده تا درختان میوه باغداران تبدیل به زغال شود.

سریال ادامه‌دار خشکسالی بیش از ۱۸ سال است در خراسان جنوبی کلید خورده است. این زلزله خاموش هر بار به شکلی به روی پرده نمایش زندگی مردم این استان می‌آید.

به گزارش مهر؛ کاهش بارندگی‌ها، بی‌آبی، فرونشست‌های زمین، مهاجرت‌‌‌ها از روستا‌‌ها همه عنوان قصه‌های غم‌انگیزی هستند که در این سریال به نمایش در آمده‌اند.

اما چند سالی است که در ادامه این سریال قصه دیگری هم به نمایش درآمده است و آن طغیان آفات است که در اثر تداوم خشکسالی‌‌‌ها حالت فورانی به خود گرفته و به باغات و درختان و مزارع کشاورزی استان هجوم آورده است

گاهی آنقدر عصیان این آفات زیاد است که کاری از دست سموم قوی هم ساخته نیست و کشاورزان فقط نظاره گر مرگ درختان هستند.

 در شهرستان بشرویه که به عنوان خشک‌‌‌ترین شهر کشور نیز معرفی شده است خشکسالی آفات چوبخوار را به جان باغ‌ها و درختان این شهرستان انداخته است.

باغ‌ها و درختان کهنسالی که سال‌ها در برابر بی‌آبی دوام آورده بودند را حال این آفات کوچک از پای درآورده است.

درحال حاضر متأسفانه آفات چوبخوار به ۳۶۱ هکتار از باغات این شهرستان خسارت وارد کرده که این امر موجب ناامیدی کشاورزان سختکوش این منطقه شده است.

ناامیدی کشاورزان با ورود آفات چوبخوار به باغات

نوریف یکی از کشاورزان باغ روستای کرند گفت: امید ما در این باغ روستا همین باغات و درختان میوه بوده‌اند که تنها درآمد ما محسوب می‌شده‌اند.

وی افزود: متأسفانه خشکسالی‌های چندسال اخیر مشکلات بسیاری را به وجود آورده و حتی بهترین باغ در این باغ‌روستا نیز درختان آن درحال خشک شدن هستند.

نوری بیان کرد: علاوه بر خشکسالی این روز‌‌ها کرم‌های سرشاخه‌خوار درختان تنومند باغ‌های ما را از پای درآورده و نابود کرده است و ما چاره‌ای جز قطع و برش درختان کرم‌خورده نداریم.

مهاجرت روستاییان حاصل خشکیدگی باغ‌ها

اصغری کشاورز و باغدار دیگری در باغ روستای کرند گفت: زمانی در روستا همه محصولات را از جمله نخود و لوبیا، جو و گندم، انار و گردو و… داشتیم که در کنار این محصولات فرزندان ما مشغول دامداری نیز می‌شدند.

وی افزود: چندسالیست که متأسفانه با وجود خشکسالی‌‌‌ها و کمبود آب محصولاتی چون گوجه، بادمجان و…. را دیگر نمی‌توان کشت کرد.

اصغری بیان کرد: از رونق افتادن کشاورزی در این باغ روستا سبب شده تا جوانان و فرزندان ما مهاجرت کنند چرا که با نابودی باغ‌ها و درختان که تمام سرمایه ما هستند دیگر درآمد و اشتغالی وجود ندارد.

این باغدار روستایی اظهار داشت: چندسال پیش تمام درختان گردوی این باغ به خاطر کم‌آبی از بین رفت و حال نیز آفات چوبخوار در حال از بین بردن درختان زردآلو هستند، درختانی که ما برای به ثمر نشستن آنها ۲۰ سال تلاش کرده‌ایم را این آفات کوچک به سرعت می‌خشکانند.

برش درختان تنها راه چاره کشاورزان

اکبری، باغدار دیگر، بیان کرد: پس از چند سال تلاش و کوددهی و آبدهی به درختان حال شاخه‌های تک‌تک درختان یکی پس از دیگری به این آفت مبتلا و خشک می‌شود.

وی افزود: برای جلوگیری از شیوع این آفات در بین سایر درختان مجبور به قطع و برش سریع درختان هستیم. ۵ سال است که برای به ثمر نشستن درختانمان با این شرایط خشکسالی دست‌وپنجه نرم کرده‌ایم و حال که می‌بایست شاهد محصول دادن آنها باشیم با حمله آفات چوبخوار خشکیدگی آنها را شاهد هستیم

اکبری اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون در طی ۳ تا ۴ مرتبه حدود ۲۰۰ درخت از باغ خود را برش داده‌ام اما بازهم بعد از مدتی این آفات سایر درختان را مورد حمله قرار می‌دهند اما درحال حاضر تنها راه چاره قطع و برش درختان است و این‌که پس از برش آنها را به خارج از باغ منتقل کرده و بسوزانیم.

خشکسالی علت حمله آفات چوبخوار

حسین سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه نیز با بیان این‌که شهرستان بشرویه در سال زراعی گذشته با بارندگی ۱۹٫۸ میلی‌متر کم باران‌‌‌ترین شهر ایران بوده است افزود: در سال زراعی جاری نیز متأسفانه تاکنون تنها حدود ۶۰ میلی متر بارندگی داشته‌ایم.

وی خشکسالی‌های پیاپی در ۲۰ سال گذشته و کاهش آبدهی قنوات و چشمه‌سار‌‌ها و کاهش رطوبت نسبی هوا و کمبود آب را علت جمله آفات چوبخوار در باغات میوه‌های هسته‌دار از قبیل زردآلو، قمسی، هلو، شلیل، شفتالو، گیلاس، آلو گوجه و باغ‌های انار، بادام و گردو دانست.

به‌طور میانگین ۳۲ درصد باغ‌های شهرستان بشرویه مورد هجوم آفت چوبخوار قرار گرفته‌اند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه اظهار داشت: سطح باغ‌های آلوده به آفات چوبخوار معادل ۳۶۱ هکتار شامل ۱۱۹ هکتار باغات درختان میوه هسته‌دار، ۱۷۸ هکتار باغ انار، ۵۶ هکتار باغ بادام و ۸ هکتار باغ گردو است.

وی با بیان این‌که به‌طور میانگین ۳۲ درصد باغات شهرستان دچار این آفت شده‌اند، گفت: به درختان هسته‌دار ۳۸ درصد، انار ۱۰درصد، بادام ۲۰ درصد، گردو ۶۰ درصد در اثر حمله آفات چوبخوار خسارت وارد شده است.

وی گفت: متأسفانه باغات شهرستان دچار حمله آفات چوبخواری از قبیل کرم خراط، سوسک چوبخوار شاخک بلند، سوسک سرشاخه‌خوار و سوسک‌های پوست‌خوار شده که به محصولات باغداران خسارت وارد می‌کند.

خسارت دومیلیاردو۵۰۰ میلیون تومانی به باغات بشرویه

سرچاهی اذعان داشت: حمله آفات چوبخوار به باغات شهرستان بشرویه مبلغی بالغ بر دومیلیاردو۵۰۰میلیون تومان خسارت وارد کرده است.

وی به روش‌های کنترل آفات چوبخوار در قالب مدیریت تلفیقی آفات اشاره کرد و افزود: نصب تله‌های فرمونی و تله‌های نوری در باغ‌ها، استفاده از مفتول سیمی و خمیر آنتی‌تارلو یا خمیر زئوزا در دالان‌های فعال آفت، آبیاری مناسب و اعمال مدیریت تغذیه باغ‌ها، کشت گیاهان تله به منظور شکار حشرات کامل قبل از تخم‌ریزی در باغات، حذف درختان خشکیده موجود در باغات و انهدام آنها به منظور کاهش کانون‌های آلودگی از جمله راهکار‌‌ها است.

وی ادامه داد: هرس شاخه‌های بسیار آلوده و خشکیده و جمع‌آوری و انهدام و سوزاندن شاخه‌های قطع شده و جمع‌آوری لارو‌‌ها و حشرات کامل از عرصه و انهدام آنها از دیگر روش‌های مبارزه با آفات است.

سرچاهی همچنین خواستار توجه کشاورزان و باغداران به بنرها، اطلاعیه‌ها و دوره‌های آموزشی سازمان جهاد کشاورزی شد و تقویت باغات با عملیات باغی و زراعی از جمله اصلاح شیوه‌های آبیاری، محلول‌پاشی کود، کود دهی از قبیل ورمی کمپوست، کمپوست، چالکود، هرس و تنگ کردن باغات را توصیه کرد.

 

حال با وضعیت پیش آمده باغداران خسارت دیده نیازمند اعطای اعتبارات و یا سایر خدمات به جهت رفع خسارت وارده از سوی این آفات هستند.