برگزاری دوباره مناقصه برای ساخت دیواره ساحلی رودخانه کشکان

برگزاری دوباره مناقصه برای ساخت دیواره ساحلی رودخانه کشکان ‌در چند روز گذشته، سازمان هواشناسی برای وقوع سیل در استان‌هایی از جمله لرستان اطلاعیه‌ صادر و بر اصول پیشگیری از سیلاب تأکید کرده است. ‌به گزارش ایسنا‌، دیواره ساحلی رودخانه کشکان یکی از مکان‌هایی است که اگر در این مدت بازسازی نشود در معرض سیلاب […]

برگزاری دوباره مناقصه برای ساخت دیواره ساحلی رودخانه کشکان

‌در چند روز گذشته، سازمان هواشناسی برای وقوع سیل در استان‌هایی از جمله لرستان اطلاعیه‌ صادر و بر اصول پیشگیری از سیلاب تأکید کرده است.

‌به گزارش ایسنا‌، دیواره ساحلی رودخانه کشکان یکی از مکان‌هایی است که اگر در این مدت بازسازی نشود در معرض سیلاب قرار دارد و پلدختر را دربرمی‌گیرد و این در حالیست که به علت کمبود اعتبار پروژه متوقف ‌شده و در آستانه فصل بارندگی برای ساکنان ساحلی خطراتی به‌دنبال دارد.

بر اثر سیلاب سال ۸۴ بخش عظیمی از این دیواره تخریب شد و تاکنون به‌طور کامل بازسازی نشده و این در حالیست که با توجه به آمار هواشناسی احتمال وقوع سیل در سال جاری وجود دارد.

دیواره ساحلی نقش اساسی در جلوگیری از سیلا‌ب‌‌ها دارد

ابراهیم اسکندری یکی از شهروندان پلدختری در این باره گفت: این دیواره در ورودی شهر قرار گرفته و با بی‌توجهی مسؤولان و عمل نکردن به قول‌هایی که سال‌ها از آن گذشته چهره شهر را زشت کرده است.

وی ادامه داد: از سال ۸۴ که سیلاب این دیواره را به همراه پل قدیمی شهر تخریب کرد تاکنون هیچ کار خاصی در زمینه اتمام آن انجام نشده و شاید بنا بر گفته‌ مسؤولان علت آن نبود و کاهش بارش‌‌ها بوده است!

اسکندری افزود: شهرستان پلدختر در این سال‌ها بارش‌های آنچنانی به‌خود ندیده و در برخی زمان‌ها نیز شاهد بودیم که کشکان رو به خشکی نهاد اما آیا این دلیل قانع‌کننده‌ای است، برای تکمیل نکردن دیواره ساحلی که نقش اساسی در جلوگیری از سیلا‌ب‌‌ها و ورود آن به شهر دارد.

این شهروند اظهار امیدواری کرد تا پیش از شروع فصل بارندگی و وقوع سیلاب‌های احتمالی این دیواره به‌طور کامل ترمیم شود.

دیواره ساحلی کشکان راه نفوذ سیلاب است

‌در این باره سیدحمیدرضاکاظمی، نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس گفت: دیواره ساحلی کشکان خیلی خطرناک است و می‌طلبد که مسؤولان امر برای ترمیم آن به‌طور جد ورود و این مشکل را حل کنند.

وی ادامه داد: نباید دست روی دست بگذاریم تا اتفاقی رخ دهد و بعد دنبال مقصر بگردیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: دیواره ساحلی کشکان راه نفوذ سیلاب است و شرایط در صورت بارندگی بحرانی خواهد شد.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس یادآور شد: برای تعیین‌تکلیف این دیواره پیگیری‌های زیادی کرده‌ایم و به دنبال این هستیم که مشکل رفع شود.

این تأکیدات نماینده مردم پلدختر در مجلس نیز سال گذشته در بازدید از پروژه‌های عمرانی شهر پلدختر انجام شده بود ولی …

وی در این بازدید گفته بود: با توجه به این‌که پلدختر در خروجی لرستان قرار دارد و بیش‌ترین روان آب از این منطقه عبور می‌کند نیاز است که از طریق ستاد حوادث غیرمترقبه برای احداث دیواره ساحلی پلدختر و معمولان تلاش بیش‌تری صورت گیرد.

اعلام آمادگی مدیریت بحران استان برای همکاری

رضا آریایی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان در این باره گفت: بخش اعظمی از دیواره ساحلی رودخانه کشکان باید پیش از آغاز فصل بارندگی و وقوع سیلاب‌های احتمالی بازسازی شود.

وی ادامه داد: ساکنان حاشیه رودخانه کشکان در معرض سیلاب هستند و باید هرچه سریع‌تر در این زمینه اقدام شود.

آریایی تأکید کرد: مدیریت بحران استان آمادگی هرگونه همکاری برای تأمین اعتبار این پروژه را دارد.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان اظهار کرد: برخی از ساختمان‌هایی که در شهر معمولان و در مسیر رودخانه کشکان قرار دارند و در سیلاب‌های سال پیش دچار خسارت شدند در معرض آب‌گرفتگی، زلزله و رانش هستند و وضعیت بحرانی است که صاحبان این ساختمان‌ها می‌توانند از تسهیلات استفاده کرده و در جای دیگری خانه بسازند.

این صحبت‌‌ها در حالی مطرح می‌شود که از اعتبار مصوب شده سال گذشته ستاد حوادث برای این پروژه، یک ریال محقق نشده است، اعتباری که رقم آن را مدیرکل مدیریت بحران لرستان در یکی از بازدیدهایش از این پروژه، ۵ میلیارد ریال عنوان کرده بود.

وضعیت خطرناک این دیواره به حدی بوده که شهردار وقت پلدختر در سال گذشته نیز گفته بود: دیواره ساحلی پلدختر نیاز به بازسازی اورژانسی دارد.

جهانگیر اکبری اظهار کرده بود: قسمت‌هایی از دیواره ساحلی رودخانه کشکان در بخش غربی شهر در اثر سیل سال ۸۴ تخریب شده و با گذشت ۱۱ سال هنوز بازسازی نشده است.

وی گفته بود: در صورت وقوع سیل و طغیان رودخانه کشکان در قسمت‌هایی تخریب شده دیواره ساحلی مردم و ساکنان بخش غربی شهر پلدختر در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند.

این مسؤول افزوده بود: در سال ۸۵ و ۸۶، یک‌هزارو۸۰۰ متر دیواره ساحلی تخریب شده ترمیم شده و نزدیک به دوهزار متر آن هنوز بازسازی نشده است.

اکبری تأکید کرده بود: هم‌اکنون ۲۵۰ متر دیواره ساحلی به گونه‌ای سریع و اورژانسی نیاز به ترمیم و بازسازی دارد در غیراین صورت خطر سیل برای شهر پلدختر جدی است.

علی‌رغم این صحبت‌های مدیر شهری ظاهراً کسی به فکر این پروژه نبوده و اگر هم هست تا الان کار عمده‌ای انجام نشده است و مردم پلدختر همچنان چشم انتظار تکمیل این دیواره هستند.

احساس خطر جدی می‌کنیم

نعمت‌ا… ، دستیاری، فرماندار پلدختر نیز در این باره گفت: سال گذشته استاندار لرستان در ستاد حوادث ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این دیواره ساحلی اعتبار درنظر گرفت ولی حتی یک ریال آن پرداخت نشد.

وی تصریح کرد: با این حال یک پیمانکار بومی پای کار آمد و از جیب خودش هزینه کرد و نقاطی که در معرض خطر بیش‌تری بود، بازسازی کرد.

دستیاری با بیان این‌که پروژه الان تعطیل است، افزود: پیمانکار حاضر بود با این شرایط ادامه دهد اما اعلام کردند که دوباره باید مناقصه برگزار شود.

فرماندار یادآور شد: پلدختر خروجی تمام روان‌آب‌‌ها و سیلاب‌های استان بوده که از وسط شهر عبور می‌کند و نیاز است که دیواره ساحلی ویژه دیده شود.

وی تأکید کرد: از دیواره ساحلی در مسیر پلدختر و معمولان احساس خطر جدی می‌کنیم و با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی انتظار داریم ارگان‌های مربوطه تا پیش از شروع فصل بارندگی دست به‌کار شوند.

 

بازسازی دیواره ساحلی رودخانه کشکان باید به‌طور اورژانسی در دستور کار قرار ‌گرفته و متولیان به آن ورود کنند.