کنترل ۱۰هزار هکتار اراضی در ایران با محیط بان

کنترل ۱۰هزار هکتار اراضی در ایران با محیط بان مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین، گفت: هر نیروی محیط‌زیست در ایران، ۱۰هزار هکتار را باید کنترل کند در حالی که متوسط این عدد در دنیا ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ هکتار است. به گزارش مهر، سیاوش شمسی‌پور در بازدید خبرنگاران از حیات‌وحش و طبیعت منطقه الموت، اظهار داشت: قزوین […]

کنترل ۱۰هزار هکتار اراضی در ایران با محیط بان

مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین، گفت: هر نیروی محیط‌زیست در ایران، ۱۰هزار هکتار را باید کنترل کند در حالی که متوسط این عدد در دنیا ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ هکتار است.

به گزارش مهر، سیاوش شمسی‌پور در بازدید خبرنگاران از حیات‌وحش و طبیعت منطقه الموت، اظهار داشت: قزوین در حوزه محیط‌زیست انسانی با دارا بودن بیش از ۳هزار واحد صنعتی، خدماتی و کشاورزی به عنوان قطب صنعت در کشور معرفی شده است. علاوه بر این کشاورزی استان قزوین بسیار قوی است و بخشی از مایحتاج پایتخت را فراهم می‌کند.

وی گفت: قزوین به عنوان ویترین شمال غرب کشور در حوزه محیط‌زیست طبیعی شناخته می‌شود. در شمال استان کوه‌ها را داریم و به سمت جنوب استان که می‌رویم دشت‌ها را شاهدیم و در منطقه باشگل، تپه ماهور داریم این تنوع اقلیمی منجر به تنوع زیستی خیلی گسترده و غنی شده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین ادامه داد: تا سال گذشته ما تنها یک منطقه تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست داشتیم که منطقه باشگل با مساحت ۲۵هزار هکتار یعنی ۱٫۵ درصد مساحت استان بود در حالی که متوسط کشور ۱۱ درصد است و ما فاصله زیادی با این عدد داشتیم، تلاش و پیگیری زیادی انجام شد و در آخرین جلسه شورای عالی محیط‌زیست در اسفند ۹۵، ۶ منطقه کشور ارتقا پیدا کردند که دو عدد از آنها در استان قزوین بود یکی منطقه حفاظت شده الموت و دیگری هم منطقه طارم که از شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

وی تصریح کرد: البته ما مساحتی فکر نمی‌کردیم و بیش‌تر تلاش داشتیم تعارضات منطقه را رفع کنیم، اما حالا از ۱٫۵ درصد به ۷٫۵ درصد رسیده‌ایم که جهش بزرگی برای استان محسوب می‌شود اگرچه هنوز با میانگین کشور فاصله داریم.

شمسی پور گفت: سرشماری‌های سالانه اغلب به صورت تابستانه و زمستانه انجام می‌دهیم که خوشبختانه استان قزوین از جمعیت حیات‌وحش بسیار خوبی برخوردار است، سال گذشته استان‌های همسایه ما با طاعون نشخوار کنندگان PPR دست و پنجه نرم کردند اما مناطق ما به رغم آن‌که با مناطق هجوار درگیر با طاعون در استان‌های همسایه مرز مشترک داشتند اما در منطقه طارم حتی یک رأس حیوان را هم از دست ندادیم و در الموت هم تلفات مان بسیار کم بود. برای مقابله با طاعون با کارشناسان داخلی و خارجی مشورت کردیم و به خوبی بیماری را کنترل کردیم.

مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین افزود: اگرچه به لحاظ کمی نیروی ما کم است و هر نیروی ما ۱۰هزار هکتار را باید کنترل کند در حالی که متوسط این عدد در دنیا هزارو۸۰۰ تا دو هزار هکتار است اما نیروهای ما به لحاظ کیفی عملکرد بسیار بالایی دارند. بر اساس شاخص‌های موجود قزوین در سازمان محیط‌زیست به عنوان یک الگو مطرح است.

وی گفت: در نجات و احیای تالاب‌ها هم ما موفق عمل کردیم. سال‌های پیش با مشکلاتی مواجه بودیم اما امسال شرایط مطلوبی داریم. مثلاً در دریاچه اوان با طرح حمایت مردم محلی کانکس‌های حفاظتی و اقدامات دیگر مثل لایروبی الان وضعیت دریاچه مناسب است.

شمسی پور تصریح کرد: الان در باشگل با دوربین‌های حفاظتی از ورود دام و آتش‌سوزی به‌طور لحظه‌ای و زنده خبردار می‌شویم. در همان منطقه با دوربین‌گذاری کم‌کم درهای منطقه را تا جای ممکن برای ایجاد اشتغال مردم محلی باز کردیم. اولین گروه طبیعت گردان حدود دو هفته پیش وارد منطقه باشگل شد و به زودی گروه دیگری می‌آیند و درآمد این کار هم برای مردم محلی به اقامتگاه‌های بومگردی و خدمات دیگری را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین ادامه داد: اگر محیط‌زیست برای مردم آورده اقتصادی داشته باشد مردم خودشان حفاظت را انجام می‌دهند. در همین دو منطقه جدید آموزش به مردم را آغاز کرده‌ایم و اکنون در حال آموزش مقابله با خرس هستیم در بحث مشارکت مردمی موضوعی که در کشورهای دیگر شاهد بودیم باید در قالب شیوه‌های نوین جهان تجربه کنیم.

وی اظهار داشت: فرمانده یگان حفاظت ما دو سال پیاپی به عنوان فرمانده یگان نمونه کشور منتخب شد و روابط عمومی ما نیز جزو روابط عمومی‌های منتخب کشور بود. در مقایسه با استان‌های دیگر در قزوین، تالاب چندانی نداریم اما قهرمان تالاب از استان ما انتخاب شد. یکی از دلایل این موفقیت‌ها تدوین برنامه عملیاتی اداره کل بود که در این برنامه با جزییات برای همه ادارات ما شرح وظایف و هدف گذاری دقیق مشخص شده است که در این برنامه ۳ محور منویات مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه و رویکردهای کلی سازمان محیط‌زیست را در نظر گرفتیم.

 

شمسی پور خاطرنشان کرد: همگرایی بسیار خوبی در زمینه محیط‌زیست در استان قزوین داریم. تفاهمنامه خیلی خوبی با نیروی انتظامی امضا کرده‌ایم و دستگاه قضایی هم بسیار همراه ماست. برای نمونه یکی از واحدهای آلاینده به اخطارهای ما توجه نکرد و نهایتاً قاضی ما در تاکستان این متخلف را به ۶ ماه حبس تعلیقی مجازات کرد و بدل آن محکوم به کاشت سه هزار درخت و چهار سال نگهداری از آنها شد به نحوی که هر زمان محیط‌زیست اعلام کند که این وظیفه به درستی انجام نشده متخلف باید به زندان برود این همراهی دستگاه قضایی بسیار جای تقدیر و تشکر دارد.