سونامی سرطان، واژه‌ای عوام‌فریبانه است

سونامی سرطان، واژه‌ای عوام‌فریبانه است براساس گزارش سالانه سازمان جهانی بهداشت از میزان شیوع و بروز سرطان در کشورهای مختلف، به‌طورکلی تلفات ناشی از سرطان در دنیا ۱۴ میلیون است که ۶۰ درصد آن در کشورهای در حال‌ توسعه است. بر این اساس می‌توان گفت سبک زندگی و میزان برخورداری از استانداردهای زندگی سالم در […]

سونامی سرطان، واژه‌ای عوام‌فریبانه است

براساس گزارش سالانه سازمان جهانی بهداشت از میزان شیوع و بروز سرطان در کشورهای مختلف، به‌طورکلی تلفات ناشی از سرطان در دنیا ۱۴ میلیون است که ۶۰ درصد آن در کشورهای در حال‌ توسعه است. بر این اساس می‌توان گفت سبک زندگی و میزان برخورداری از استانداردهای زندگی سالم در ابتلا به سرطان نقش بسیار مهمی دارد. البته این اطلاعات به این معنی نیست که ما در دنیا یا در سطح کشور با سونامی سرطان مواجه شده‌ایم. در حقیقت ورود جامعه به سن پیری و افزایش جمعیت افراد سالمند از مهم‌ترین عواملی است که موجب افزایش آمار ابتلا به سرطان در کشور ما شده است. میانسالی دوره شروع سرطان است و اگر براساس چنین روندی پیش رویم تا ۱۵ سال آینده با توجه به افزایش جمعیت میانسال و سالمند در سطح کشور، میزان ابتلا به سرطان چند برابر خواهد شد.

لزوم پرهیز از برخوردهای غیرعلمی

به گزارش سینا پرس

علی‌منتظری، رییس پژوهشگاه علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و پژوهشگر پیشکسوت در حوزه ارتقای کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان در این زمینه می‌گوید: اخیراً خبرهایی مبنی بر مواجه‌شدن ایران با سونامی سرطان منتشر شده است. اینها واژه‌هایی عوام‌فریبانه است. باید از برخوردهای عوامانه و غیرعلمی به‌شدت پرهیز کرد. این اصطلاحات خیلی خوشایند جامعه علمی نیست. مطرح‌شدن واژه‌ها و عبارتی مانند سونامی سرطان در ایران هیچ مبنای علمی ندارد و بیش‌تر روشی برای بازی با افکار عمومی است. ما در زمینه سرطان‌شناسی رشته‌ای تخصصی به نام همه‌گیرشناسی سرطان را داریم. طبیعی است که برای داشتن تصویر روشنی از شیوع و بروز سرطان باید به گزاره‌های آماری شیوع و بروز نگاه دقیقی داشته باشیم.

وی می‌افزاید: شیوع عبارت است از کل بیمارانی که در گذشته و حال به سرطان مبتلا بوده و هستند. بروز عبارت است از ابتلا به سرطان در یک دوره زمانی خاص که معمولاً یک دوره زمانی یک‌ساله است. در حقیقت بروز بیماری نشان‌دهنده مبتلایان جدید است. اگرچه تعداد مبتلایان به سرطان در همه دنیا در حال افزایش است اما در کشور ما در بسیاری از موارد چنین افزایشی دیده نمی‌شود و چنانچه در مواردی شاهد افزایش شمار مبتلایان به سرطان در کشور باشیم خیلی غیر معمول نیست. حتی در بعضی از انواع سرطان‌‌ها تعداد مبتلایان در کشور ما در مقایسه با دیگر کشور‌ها یا آمار جهانی به‌مراتب پایین‌تر است. در بعضی از انواع سرطان‌‌ها تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور در مناطق خاصی از کشور بیش‌تر است. برای مثال سرطان مری در یک خط جغرافیایی خاص در مقایسه با دیگر مناطق دنیا شیوع بیش‌تری دارد که برای این موضوع در منابع معتبر علمی دلایل خاصی از سوی محققان ایرانی ارایه ‌شده است؛ بنابراین می‌توان گفت ارایه نظراتی از سوی افراد فاقد صلاحیت علمی در این زمینه و همچنین برخورد عوامانه با این موضوع موجب شده است تا حدی در زمینه ابتلا به سرطان بعضی اصطلاحات خاص مطرح شود که موجب نگرانی افراد شده است.

 رییس پژوهشگاه علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی تأکید می‌کند: فقط از طریق مراجعه به منابع معتبر می‌توان آمار دقیقی در این زمینه ارایه کرد و این آمار را با آمار ارایه‌شده از سوی دیگر کشور‌ها مورد مقایسه قرارداد. خوشبختانه ثبت سرطان در کشور ما از سال ۱۳۶۸ به‌صورت قانون به تصویب مجلس‌شورای‌اسلامی رسیده است و باید این کار در کشور انجام می‌شد؛ اما به دلایل مختلف از کمبود بودجه تا عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و عدم توجه به اهمیت این موضوع روند ثبت سرطان در کشور مدت‌‌ها به تأخیر افتاده بود که خوشبختانه اکنون مسؤولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌ویژه معاون تحقیقات و فناوری به این امر اهتمام جدی داشته‌اند و بر این اساس دکتر کاظم زنده‌دل از سوی دکتر ملک‌زاده به‌عنوان مسؤول برنامه ملی ثبت سرطان در کشور منصوب‌ شده است.

کاظم زنده‌دل، مسؤول برنامه ملی ثبت سرطان در کشور نیز در تشریح این برنامه می‌گوید: 

دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان در ادامه می‌افزاید: با توجه به آمار‌ها و هشدار‌ها نسبت به افزایش سرطان در ایران زمان آن رسیده است که با تغییر در سبک زندگی و برنامه غذایی نسبت به پیشگیری از ابتلا به این بیماری اقدام کنیم. تغییر در سبک زندگی، انتخاب برنامه غذایی سالم و همچنین ورزش و تحرک کافی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. همچنین انجام معاینات دوره‌ای به‌منظور اطلاع از وضع سلامت از اهمیت بسیاری برخوردار است. بسیاری از بیماری‌های سرطانی در صورت تشخیص در مراحل اولیه قابل ‌درمان و پیشگیری است.

 

 اکنون روش‌های درمانی پیشرفته در کشور در سطح بالایی ارایه می‌شود. عضو هیأت علمی انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به این موضوع می‌گوید: البته باید توجه داشت اگر جمعیت کنونی از باروری فاصله بگیرد، تعداد فرزندان خانواده‌ها کاهش پیدا کند و سبک تغذیه سالم رعایت نشود در این شرایط عوامل خطر افزایش خواهد یافت که به‌موجب آن آمار مبتلایان به سرطان پستان در کشور افزایش‌یافته و نگرانی‌‌ها در این زمینه تشدید خواهد شد.