سلامت روان در محیط کار

سلامت روان در محیط کار اهمیت و نقش سلامت روان در محیط کار بر افزایش بهره‌وری و سلامت روحی کارمندان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به گزارش ایرنا، حدود یک سوم طول روز اکثر افراد در محیط کار سپری می‌شود و این روند تا بازنشستگی و گاهی پس از آن نیز ادامه دارد. محیط کار و […]

سلامت روان در محیط کار

اهمیت و نقش سلامت روان در محیط کار بر افزایش بهره‌وری و سلامت روحی کارمندان بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

به گزارش ایرنا، حدود یک سوم طول روز اکثر افراد در محیط کار سپری می‌شود و این روند تا بازنشستگی و گاهی پس از آن نیز ادامه دارد. محیط کار و نوع شغل یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در سلامت روان است. بهداشت روان محیط کار و تدابیر کارفرمایان در جهت افزایش آرامش و سلامت روان کارکنان، نه تنها محیط سالم و پرشوری فراهم می‌آورد؛ بلکه در افزایش کارایی و بهره‌وری مؤثر است. محیط کار مسموم و منفی نه تنها منجر به اتلاف هزینه و انرژی شده؛‌ بلکه افراد را به سمت تنبلی، سستی و مشکلات روحی سوق می‌دهد.

بهداشت روان در محیط کار بر تمام جنبه‌های زندگی فرد حاکم است. تأثیرات مثبت یا منفی که فرد در طول ساعات کاری دریافت می‌کنند، بر تمام جنبه‌های فردی و اجتماعی از قبیل حالات روحی شخصی، اعتماد به نفس، امید به زندگی، روابط اجتماعی و روابط خانوادگی تأثیرگذار است.

افسردگی و اختلالات اضطراب شایع‌‌‌ترین مشکلات روانی مؤثر بر کار و فعالیت و شغلی هستند. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی، عامل اصلی ناتوانی، رنج می‌برند. بیش از ۲۶۰ میلیون نفر با اختلالات اضطراب زندگی می‌کنند. براساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، اختلالات اضطراب و افسردگی سالانه حدود یک تریلیون دلار در سراسر جهان به دلیل کاهش بهره‌وری، اتلاف می‌کند.

***حقایق کلیدی در مورد سلامت روان محیط کار

-کار برای سلامت روان مفید است ولی محیط کار منفی می‌تواند منجر به مشکلات جسمی و روحی شود.

-افسردگی و اختلال اضطراب باعث اتلاف هزینه‌ای بالغ بر یک تریلیون دلار در سال در جهان می‌شود.

-سازمان‌ها می‌توانند اقدامات مؤثری برای ارتقای سلامت روان در محل کار انجام دهند؛ این اقدامات در جهت افزایش بهره‌وری مؤثر است.

***عوامل خطر مرتبط با کار برای سلامتی

عوامل خطر متعددی برای سلامت روان در محیط کار وجود دارد. بیش‌تر این عوامل به تعاملات بین نوع شغل، محیط سازمانی و مدیریتی، مهارت و شایستگی‌های کارمندان و حمایت‌های موجود برای کارمندان در جهت انجام شغل محوله مربوط است. برای مثال ممکن است کارمندی توانایی و مهارت تکمیل وظیفه‌ای را داشته باشد؛ ولی منابع مورد نیاز برای این کار در اختیار وی قرار نگیرد یا حمایت‌های لازم از جانب سازمان و مدیریت صورت نگیرد.

***خطرات بهداشت روانی عبارتند از:

-سیاست‌های ایمنی و بهداشتی نامناسب

-شیوه ارتباطی و مدیریتی ضعیف

-مشارکت محدود در تصمیم‌گیری یا عدم کنترل حوزه کاری یک کارمند

-عدم حمایت از کارمندان

-ساعات کاری غیرمنعطف

-وظایف یا اهداف سازمانی نامشخص

-وظایف غیرمنطبق بر توانایی‌‌ها و صلاحیت فردی

-حجم کاری بالا و بدون وقفه

 

-مشاغلی با مخاطره‌های جانی