تغییر الگوی کشت راه نجات کشاورزی

تغییر الگوی کشت راه نجات کشاورزی خشکسالی‌های چندین ساله در خشک‌‌ترین شهر کشور کشاورزان این منطقه را ناامید نکرده و با تغییر الگوی کشت از زراعت به باغداری و تولید پسته، لبخند رضایت بر لبان آنها نقش بست. به گزارش مهر تقریباً کسی نیست که نداند مهم‌ترین چالش این روزهای استان خراسان‌جنوبی مسأله آب است. […]

تغییر الگوی کشت راه نجات کشاورزی

خشکسالی‌های چندین ساله در خشک‌‌ترین شهر کشور کشاورزان این منطقه را ناامید نکرده و با تغییر الگوی کشت از زراعت به باغداری و تولید پسته، لبخند رضایت بر لبان آنها نقش بست.

به گزارش مهر تقریباً کسی نیست که نداند مهم‌ترین چالش این روزهای استان خراسان‌جنوبی مسأله آب است. این استان به خاطر ۱۸ سال خشکسالی پی‌درپی که داشته میانگین بارندگی سالانه آن به ۶۸ میلی‌لیتر رسیده است و بسیاری از شهرهای استان از جمله بشرویه که سال گذشته خشک‌‌ترین شهر کشور معرفی شد را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است.

در این میان کشاورزی بیش از دیگر بخش‌ها متهم ایجاد وضع بحرانی کنونی است. آن‌طور که کارشناسان حوزه منابع آب می‌گویند در کشور ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

 با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر در شهرستان بشرویه و کمی بارندگی‌‌ها در این شهرستان وضعیت کشاورزی این منطقه نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

با وجود مشکلات خشکسالی اما تنها محصولی که امید کشاورزان را زنده نگاه داشته است، محصول مقاوم پسته است.

خوشبختانه محصول پسته با وجود مقاومت در برابر شرایط اقلیمی بشرویه از جمله کمی بارندگی‌‌ها و نیز شوری آب و خاک همچنان در شهرستان بیش‌ترین سطح زیر کشت و تولید استانی را به خود اختصاص داده است.

 

لبخندی که بر لب کشاورزان کویری نشست

علی‌باقری یکی از پسته‌کاران شهرستان بشرویه در این زمینه بیان‌کرد: خوشبختانه برداشت پسته امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: خدا را شاکریم که شوری منابع آبی و خاکی تأثیری بر کاهش عملکرد محصول پسته ما نداشته و ما حتی هر سال بهتر از سال گذشته این محصول مقاوم را برداشت می‌کنیم.

باقری گفت: در سال جاری از ۳ هکتار باغ پسته خود بیش از ۱۲ تن پسته تر برداشت خواهم کرد.

محمدیزدانی نیز پسته‌کار دیگری بود که از وضعیت پسته شهرستان رضایت داشت، و گفت: ۴ سال است که برداشت پسته وضعیت بهتری در شهرستان دارد.

وی بیان‌کرد: خوشبختانه با عمل به توصیه‌های جهاد کشاورزی و دادن سم و کود به موقع به درختان و باغات هزینه‌های تولید این محصول برای ما کاهش پیدا کرده است.

پسته بهترین الگوی کشت با توجه به خشکی منطقه و شوری آب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه با بیان این‌که سازگاری محصول پسته با شرایط اقلیمی منطقه و استعداد و ظرفیت‌های کشاورزی بشرویه برای تولید این محصول باعث شده تا همواره تولید پسته مورد حمایت جهاد کشاورزی قرار گیرد، گفت: با توجه به خشکی منطقه و شوری آب پسته بهترین الگوی کشت برای کشاورزان بشرویه است.

سرچاهی اظهارداشت: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و دامداری به رونق و شکوفایی بیش از پیش اقتصاد کشاورزی شهرستان کمک زیادی می‌کند و در زمینه فرآوری محصول پسته نیز برنامه‌ریزی مدون و اصولی همواره مورد توجه بوده است.

مدیرجهاد کشاورزی بشرویه تأکیدکرد: کمک به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی به ویژه در زمینه فرآوری محصول پسته از مهم‌ترین سیاست‌های این مدیریت بوده و تاکنون در راستای کمک و حمایت از کشاورزان تولیدکننده پسته اقداماتی نظیر اعطای تسهیلات طرح توسعه بخش کشاورزی صورت پذیرفته است.

 

مهم‌ترین اقدام بهبوددهنده بحران کم آبی در واقع شناخت استعدادهای منطقه‌ای یا همان آمایش سرزمین، مدیریت منابع آبی سطحی و زیرزمینی، تغییر نگرش کشاورزان در انتخاب محصول و شیوه کشت است که در سال‌های اخیر در شهرستان کویری بشرویه به خوبی رقم خورده است.