کم‌آبی؛ دومینوی بحران

کم‌آبی؛ دومینوی بحران عضو هیأت علمی گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کم‌آبی دومینوی بحران در کشور است. به گزارش فارس، هادی‌زرقانی در نشست علمی «پدافند غیرعامل و امنیت آب» که به همت انجمن علمی گروه آب دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی در این دانشگاه برگزار شد، اظهارکرد: جنگ و حملات تروریستی از مهم‌ترین تهدیدات زیرساخت‌های […]

کم‌آبی؛ دومینوی بحران

عضو هیأت علمی گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کم‌آبی دومینوی بحران در کشور است.

به گزارش فارس، هادی‌زرقانی در نشست علمی «پدافند غیرعامل و امنیت آب» که به همت انجمن علمی گروه آب دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی در این دانشگاه برگزار شد، اظهارکرد: جنگ و حملات تروریستی از مهم‌ترین تهدیدات زیرساخت‌های آبی است، اما باید بدانیم که پدافند غیرعامل تنها مربوط به این موارد نیست و تنها کافی است به وسیله حمله سایبری سیستم دریچه یک سد هک شود.

وی افزود: خطر بیوتروریسم بسیار جدی است و از طرفی زیرساخت‌های انتقال آب شهری ما بسیار ر‌ها بوده و دسترسی به آنها ساده است.

عضو هیأت علمی گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این‌که آخرین منبع تهدید و شاید بزرگ‌ترین آن برای منابع آبی کشور، خطای انسانی است، تأکیدکرد: مدیران ما بسیار قهارتر و توانمندانه‌تر در تهدید منابع آبی عمل می‌کنند که این مسأله جای نگرانی دارد؛ عدم تناسب نوع محصول با منابع آبی و عدم تناسب الگوی کشت نظیر کشت چغندرقند در خراسان‌رضوی از جمله مواردی است که منابع آبی ما را تهدید می‌کند. متأسفانه سنسورهای حساسیت ما به بحران از بین رفته است.

در ادامه حسین‌دهقانی‌سانیج، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقاتی فنی مهندسی و کشاورزی بیان‌کرد: همه افراد با تخصص‌های مختلف باید گردهم آیند تا تهدید بی‌آبی که پیش روی کشورمان است، را تا حد ممکن به تأخیر بیندازند. رویکرد ما باید این باشد که از شرایط موجود حداکثر بهره را ببریم و برای حداکثر بهره‌برداری نیز باید کشاورزی را بهتر بشناسیم.

این دانش‌آموخته دانشگاه توتوری ژاپن تصریح‌کرد: راهکارهای متفاوتی همچون کاهش جمعیت و واردات محصولات کشاورزی ارایه می‌شود که این تصمیم‌ها موضعی است. کارشناسان مهندسی آب ما باید مفاهیم پایه را فراگرفته و با دید همه جانبه به مفاهیم آبی نگاه کنند. به عنوان مثال زمانی که از کارشناس کشاورزی خواسته می‌شود سیستم آبیاری در مزرعه طراحی کند، وی تسلط همه جانبه به دیگر مفاهیم همچون نیاز آبی، اقلیم منطقه و نوع آب را داشته باشد.

 

وی خاطرنشان‌کرد: اگر می‌خواهیم به بحران آب کمک کنیم، نیاز است تا اطلاعات خود را بالا برده و بدانیم که بحث آب فقط مربوط به کشاورزی نیست و زمینه‌های مختلفی همچون سنجیدن همه جانبه موضوع و فرهنگسازی را نیز باید در دستور کار قرار دهیم.