شناسایی یک فرایند طبیعی مؤثر در سرطان روده بزرگ

شناسایی یک فرایند طبیعی مؤثر در سرطان روده بزرگ محققان دانشگاه وارویک در انگلیس دریافتند یک فرایند طبیعی بدن باعث التهاب می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و بیماری کرون را افزایش می‌دهد. به گزارش ایرنا از مدیکال ساینس، این مطالعه نشان می‌دهد که التهاب و یک فرایند سلولی طبیعی به نام اتوفاژی […]

شناسایی یک فرایند طبیعی مؤثر در سرطان روده بزرگ

به گزارش ایرنا از مدیکال ساینس، این مطالعه نشان می‌دهد که التهاب و یک فرایند سلولی طبیعی به نام اتوفاژی (autophagy) مرتبط هستند. در این فرایند، سلول‌‌ها تجزیه می‌شوند و عناصر آسیب‌دیده را بازیافت می‌کنند تا سلامت بدن حفظ شود.

مطالعات نشان می‌دهد فرایند اتوفاژی می‌تواند منجر به التهاب شود و التهاب احتمال ابتلا به بیماری‌های روده از جمله سرطان روده و بیماری کرون (بیماری التهابی روده) را افزایش می‌دهد. محققان در حین این مطالعه موفق به شناسایی یک پروتئین به نام Kenny شدند که توسط فرایند اتوفاژی تنظیم می‌شود.

این پروتیین شامل اسیدهای آمینه‌ای است که باعث می‌شوند پروتیین توسط اتوفاژی تجزیه شود. مطالعه روی مگس میوه نشان می‌دهد پروتیین Kenny در سلول زمانی حاضر می‌شود که اتوفاژی رخ داده است.

ادامه این مطالعات نشان می‌دهد میوه و سبزیجاتی مانند انار، انگور، گلابی، قارچ، عدس، سویا و نخود سبز حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند باعث جلوگیری از التهاب و بیماری‌های روده شوند.

محققان معتقدند درک مکانیسم مولکولی اتوفاژی انتخابی و التهاب می‌تواند منجر به مداخله در مسیرهای اتوفاژی شود و از بروز التهاب جلوگیری کند.

سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکاست. براساس گزارش مؤسسه ملی سرطان، در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۳۲ هزار نفر در آمریکا به سرطان روده بزرگ مبتلا شدند.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.