مغز انسان با سایر نخستینیان چه تفاوتی دارد؟

مغز انسان با سایر نخستینیان چه تفاوتی دارد؟ نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مغز انسان علاوه بر این‌که نسبت به سایر نخستینیان بزرگ‌تر است، دارای تفاوت‌هایی اساسی با سایر گونه‌های نخستینیان بوده و نسبت به اسلاف خود متمایز است. به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران در مطالعات خود اقدام به بررسی تفاوت‌‌ها و […]

مغز انسان با سایر نخستینیان چه تفاوتی دارد؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مغز انسان علاوه بر این‌که نسبت به سایر نخستینیان بزرگ‌تر است، دارای تفاوت‌هایی اساسی با سایر گونه‌های نخستینیان بوده و نسبت به اسلاف خود متمایز است.

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران در مطالعات خود اقدام به بررسی تفاوت‌‌ها و شباهت‌های مغز انسان و سایر جانوران گروه نخستینیان پرداخته و نتایج به دست آمده از این مطالعات بر پایه تجزیه و تحلیل و مقایسه مغز انسان، شامپانزه و میمون ماکائو به دست آمده و نشان می‌دهد که اساس و ویژگی‌های مغزی انسان دارای مواردی منحصر به فرد از جمله وجود غشای بیرونی خاص و قابلیت تولید دوپامین است.

مغز انسان ۳ برابر بزرگ‌تر از سایر نخستینیان از جمله میمون‌‌ها و شامپانزه‌ها است و میزان بسیار زیادتری سلول در خود دارد و در نتیجه قدرت پردازش انسان بسیار بیش‌تر شده است. با این حال، تفاوت‌های کوچکی بین این گونه‌ها در نحوه عملکرد سلول‌های فردی و ارتباطات وجود دارد.

 

پژوهشگران همچنین در این مطالعات دریافتند یک ژن به نام TH که در تولید دوپامین دخالت داشته و در مغز به عنوان انتقال‌دهنده عصبی شناخته شده مسؤول رفتار مبتنی بر پاداش بوده و به میزان زیاد در بخش‌های نئوکورتکس (neocortex) و striatum انسان وجود دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد بالعکس انسان این ژن در نئوکورتکس شامپانزه‌ها دیده نمی‌شود.