لزوم توقف مصرف آنتی‌بیوتیک در حیوانات

لزوم توقف مصرف آنتی‌بیوتیک در حیوانات پژوهشگران نسبت به تبعات مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک در دامداری‌ها، مرغداری‌ها و مراکز پرورش ماهی هشدار داده و خواستار توقف آن شدند. تداوم این روند می‌تواند تبعات بسیار ناگواری برای انسان در پی داشته باشد. به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک موسوم به […]

لزوم توقف مصرف آنتی‌بیوتیک در حیوانات

پژوهشگران نسبت به تبعات مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک در دامداری‌ها، مرغداری‌ها و مراکز پرورش ماهی هشدار داده و خواستار توقف آن شدند. تداوم این روند می‌تواند تبعات بسیار ناگواری برای انسان در پی داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک موسوم به آمپی‌سیلین (ampicillin)، پیش از سال ۱۹۶۰ میلادی یعنی زمانی که پزشکان آغاز به تجویز این دارو کردند، بازمی‌گردد. آمپی‌سیلین در حقیقت یکی از زیر مجموعه‌های بسیار زیاد پنی‌سیلین محسوب می‌شود که برای درمان بسیاری از عفونت‌های باکتریایی از جمله عفونت‌های مثانه، گوش، درمان ذات‌الریه و سوزاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر بسیاری از باکتری‌ها که می‌توانند بیماری‌هایی جدی برای انسان به وجود آورند در برابر آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آمپی‌سیلین مقاوم شده‌اند. بررسی‌های انجام شده نشان‌دهنده وخیم بودن شرایط است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی میزان تلفات سالانه در جهان بر اثر مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک به رقم ۱۰ میلیون نفر برسد.

محققان مؤسسه پاستور در شهر پاریس طی پژوهش‌های اخیر خود دریافتند که مصرف بیش از حد پنی‌سیلین در دهه ۵۰ میلادی در کشورهای اروپایی و آمریکای‌شمالی، باعث پدیدار شدن مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک شده بود و زمانی که در سال ۱۹۶۱ میلادی آمپی‌سیلین روانه بازارهای جهانی شد، باکتری‌ها از مدت‌ها پیش نسبت به آن مقاوم شده بودند.

فرانکوییس خاویر ویل، سرپرست این تیم تحقیقانی درباره موضوع فوق اعلام کرد: «نتایج یافته‌های ما نشان می‌دهد که مقاومت آنتی‌بیوتیکی بر اثر گسترش این ماده در محصولات کشاورزی و دامداری، خاک، آب و کودهای مورد استفاده در مزارع و باغ‌ها بسیار بیش‌تر از آن چیزی است که تا کنون تصور می‌شد.»

در حال حاضر بسیاری از باکتری‌ها که می‌توانند بیماری‌هایی جدی برای انسان به وجود آورند در برابر آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آمپی‌سیلین مقاوم شده‌اند.

به تازگی سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای رسمی خواستار پایان استفاده از آنتی‌بیوتیک در جانوران اهلی و دام‌های سالم شده است. این موضوع که در بسیاری از مناطق دنیا و در مرغداری‌ها و دامداری‌ها اعمال می‌شود خود یکی از اصلی‌‌ترین دلایل ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی است. از آن جایی که در این پژوهش امکان شناسایی عوامل مستقیم ایجاد کننده این موضوع وجود ندارد، خاویرویل اعلام کرد که احتمالاً مصرف بی‌رویه و بدون نظر کارشناسی پنی‌سیلین در دامداری‌ها، کشاورزی و پرندگان اهلی موجب ظهور ژن‌های تکامل یافته مقام در برابر آنتی‌بیوتیک در باکتری‌ها شده است.

مصرف بی‌رویه و بدون نظر کارشناسی پنی‌سیلین در دامداری‌ها، کشاورزی و پرندگان اهلی موجب ظهور ژن‌های تکامل یافته مقام در برابر آنتی‌بیوتیک در باکتری‌ها شده است.

 

وی در این رابطه گفت: «باید به‌طور فوری نسبت به میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در حیوانات اهلی که مورد مصرف انسان قرار می‌گیرند، تجدید نظر شود. باکتری‌ها هیچ مرزی را نشناخته و برای آنها حیوان و انسان تفاوتی ندارد. کنترل مصرف آنتی‌بیوتیک باید در سطح جهان و با نظارتی نزدیک و دقیق انجام شده و باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک در انسان و حیوانات شناسایی و کشف شوند.»