جنگل‌های گلستان رکورددار آتش‌سوزی

جنگل‌های گلستان رکورددار آتش‌سوزی  براساس آمارهای اعلام‌شده میزان حریق‌ در جنگل‌های تاریخی گلستان، نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است و این جنگل‌ها رکورددار حریق در کشور هستند. به گزارش مهر، بنا بر آمار موجود، گلستان دارای ۴۵۲هزار هکتار عرصه جنگل طبیعی و ۷۵هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت سوزنی‌برگ است. سال‌های زیادی است که […]

جنگل‌های گلستان رکورددار آتش‌سوزی

 براساس آمارهای اعلام‌شده میزان حریق‌ در جنگل‌های تاریخی گلستان، نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است و این جنگل‌ها رکورددار حریق در کشور هستند.

به گزارش مهر، بنا بر آمار موجود، گلستان دارای ۴۵۲هزار هکتار عرصه جنگل طبیعی و ۷۵هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت سوزنی‌برگ است. سال‌های زیادی است که آتش‌سوزی مهمان ناخوانده جنگل‌های استان شده و دراین ‌بین، جنگل‌های سوزنی‌برگ خسارت بیش‌تری را از آتش‌سوزی‌‌ها می‌بینند.

۳۸۰ مورد آتش‌سوزی در ۸ ماهه نخست امسال

به گفته جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، از ابتدای سال تاکنون ۳۸۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های استان به وقوع پیوسته است.

محمد آریان‌فر افزود: طی این مدت از موارد ذکرشده ۴۰۵ هکتار از عرصه‌های جنگلی طعمه حریق شده که ۲۶۵ هکتار جنگل‌های دست کاشت و ۸۸ هکتار جنگل‌های طبیعی و ۵۲ هکتار آن مرتع بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که گلستان یکی از استان‌های پرخطر در رابطه با آتش‌سوزی احتمالی جنگل‌ها است، هیچ استانی مانند گلستان هر ساله با این سطح از آتش‌سوزی‌های مداوم مناطق جنگلی روبه‌رو نیست.

این کارشناس با بیان این‌که بیش‌ترین آتش‌سوزی‌‌ها در دو فصل تابستان و پاییز رخ می‌دهد، گفت: آتش زدن زمین‌های گندم در فصل تابستان در مناطق پایین‌دست و آتش افروختن برخی کوهنوردان و شکارچیان در فصل خزان در مناطق بالادست، هنگامی‌ که با خشکی هوا و وزش باد همراه شود، موجب گستردگی و مهار دشوار آن می‌شود.

اعلام ۵۰۰ مورد آتش‌سوزی سطحی

آریان‌فر از ۵۰۰ مورد آتش‌سوزی سطحی در تابستان خبر داد و افزود: این آتش‌سوزی‌‌ها به واسطه آتش‌زدن بقایای زمین‌های کشاورزی بود که به سرعت توسط یگان ویژه حفاظت منابع طبیعی کنترل و مهار شد و اگر این تعداد به جمع آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها اضافه می‌شد وضعیت اسفباری برای استان به وجود می‌آورد.

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، بیان کرد: بیش‌ترین دغدغه مهار آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان متعلق به شرق استان است که وزش باد شدید از سمت شمال‌شرق و صعب‌العبور بودن نواحی جنگلی کنترل آتش‌سوزی را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

وی با اشاره به این‌که ۷۰ درصد از منابع طبیعی استان تحت نظارت اداره کل منابع طبیعی است، اظهار کرد: برخلاف تصور عامه مردم آتش‌سوزی در جنگل‌ها به این گونه نیست که همه درختان طعمه حریق شوند، چرا که آتش در جنگل‌های طبیعی به مراتب خسارت کم‌تری را نسبت به جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ به جای می‌گذارد.

آریان فراضافه کرد: در آتش‌سوزی جنگل‌های طبیعی بیش‌تر برگ‌های خشک، بوته‌ها و درختان خشکیده در جنگل طعمه حریق می‌شوند و کنترل آن به مراتب آسان‌تر است، اما در جنگل‌های دست کاشت به علت رشد تنه‌ای درختان سوزنی برگ، خسارت بیش‌تری گریبان درختان را می‌گیرد.

وی ادامه داد: مراتع سوخته شده نیز بعد از آتش‌سوزی دوباره سرسبز می‌شوند و نگرانی بابت از بین رفتن آنها وجود ندارد.

آتش‌سوزی جنگل‌ها به نوعی آفت‌زدایی است!

 

آریان‌فر افزود: بسیاری از کارشناسان معتقدند که آتش‌سوزی یک نوع آفت‌زدایی برای جنگل‌ها و مراتع است. به این صورت که بسیاری از درختان خشکیده که احتمال سقوط دارند و یا حشراتی که ممکن است به گونه‌ها و یا درختان افت برسانند، در این حادثه از بین می‌روند و جنگل خود را آفت‌زدایی می‌کند.