مفهوم گردشگری غذایی

مفهوم گردشگری غذایی گردشگری فقط مختص دیدن یک مکان طبیعی، تاریخی و استفاده از تفریحات آن نیست. خیلی‌ها به یک شهر یا کشور سفر می‌کنند فقط به این دلیل که بتوانند غذای آن منطقه را امتحان کنند. این گردشگری در سرتاسر دنیا، یکی از انواع جذاب و پر طرفدار است و مدتی است در ایران […]

مفهوم گردشگری غذایی

گردشگری فقط مختص دیدن یک مکان طبیعی، تاریخی و استفاده از تفریحات آن نیست. خیلی‌ها به یک شهر یا کشور سفر می‌کنند فقط به این دلیل که بتوانند غذای آن منطقه را امتحان کنند. این گردشگری در سرتاسر دنیا، یکی از انواع جذاب و پر طرفدار است و مدتی است در ایران هم طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا با مفهوم این نوع گردشگری، بیش‌تر آشنا شوید.

اگر بتوان یک تعریف خاص برای گردشگری غذایی تعریف کرد، باید گفت به معنای جستجوی غذاهای خاص هر منطقه برای چشیدن و لذت بردن از طعم آن و آشنایی با فرهنگ‌های غذایی گوناگون است.

آیا شما یک گردشگر غذایی هستید؟

به گزارش الی‌گشت، اگر شما هم گاهی محل زندگی تان را ترک می‌کنید و به نقاط دور و نزدیک دیگر سفر می‌کنید تا غذاهایش را امتحان کنید، پس شما را هم می‌توان یک گردشگر غذایی دانست. در این نوع از گردشگری مانند هر نوع دیگر، باید حتماً محل زندگی‌تان را ترک کنید تا یک گردشگر غذایی محسوب شوید.

مفهوم گسترده گردشگری غذایی

گردشگری غذایی در واقع یک فعالیت عمومی است و فقط شامل خوردن غذا نمی‌شود بلکه همه ی جنبه‌های آن را از فروشنده‌های دوره گرد گرفته تا رستوران‌های لوکس را در بر می‌گیرد، به عبارت دیگر، هر کسی که به هر شکلی با غذا ارتباط دارد، جزیی از این صنعت است. خیلی‌ها فکر می‌کنند که گردشگری غذایی به معنای بررسی تخصصی غذاهای هر منطقه توسط افراد خبره در آشپزی است اما اینطور نیست، البته بخشی از آن هست اما در واقع قسمت کوچکی از آن محسوب می‌شود. در واقع براساس تحقیقات انجام ‌شده، فقط ۸٫۱ درصد از غذاهای سراسر دنیا توسط خبره‌های آشپزی تأیید می‌شوند و به ‌عنوان غذای ممتاز شناخته می‌شوند درحالی ‌که اکثر مردم فقط به طعم و کیفیت غذا و نوشیدنی توجه می‌کنند و نیازی به خوردن آن در رستوران‌های گران ‌قیمت و با برچسب ممتاز احساس نمی‌کنند. در کنار جذابیت غذا از نظر طعم و کیفیت، تازگی، منحصربه‌فرد بودن، طعم و عطر و ارگانیک و طبیعی بودن آن هم اهمیت زیادی دارد و همه ی این‌هاست که فرهنگ آشپزی یک منطقه را شکل می‌دهد و باعث جذب گردشگر می‌شود.

هدف از گردشگری غذایی چیست؟

 

مثل مفهومی که کلمه ی گردشگری یک شهر برای ما تداعی می‌کند (که به معنای بازدید از مکان‌های طبیعی و تاریخی و دیدنی یک منطقه است)، گردشگری غذایی هم هدف خاصی را دنبال می‌کند. هدف از گردشگری غذایی، آشنایی با غذاهای مختلف و فرهنگ غذایی مناطق بدون رده‌بندی یا دادن نظرهای تخصصی است. در واقع در این نوع گردشگری، هرچه غذا ساده‌تر باشد، جذابیت بیش‌تری دارد.