استرس کاری؛ آفت سلامت کارکنان

  مطالعات جدید نشانگر این موضوع است که فشار کاری و عوامل استرس‌زا در محل کار ممکن است در دراز مدت سلامت افراد را در معرض خطر قرارداده و به‌طور خاص مدیران تحول‌گرا با فشار و استرس‌های گوناگون کارکنان خود را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌دهند. به گزارش سینا‌پرس یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد […]

 

مطالعات جدید نشانگر این موضوع است که فشار کاری و عوامل استرس‌زا در محل کار ممکن است در دراز مدت سلامت افراد را در معرض خطر قرارداده و به‌طور خاص مدیران تحول‌گرا با فشار و استرس‌های گوناگون کارکنان خود را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌دهند.

به گزارش سینا‌پرس یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد انتظار عملکرد بهتر در کارمندان سالم و کارمندان آسیب‌پذیر و حتی جنبه‌های انگیزشی برای نیرو‌های آسیب‌پذیر ممکن است نتیجه‌ای معکوس در بر داشته باشد .

مدیران با نگرشی تحول‌گونه باید در کنار نقش رهبری در سازمان مربوطه، رفتارهای بهداشتی روانی کارمندان خود را نیز مد نظر قرارداده و سلامت نیرو‌های خود را در کنار تشویق‌ها و مسایل انگیزشی در نظر داشته باشند و به‌طور کلی در تبیین چشم‌انداز سازمان، رفاه و سلامت نیرو‌ها نیز از اهمیت شایانی برخوردار است .

کارینا نیلسن، استاد روانشناسی دانشگاه آنجلیا در این خصوص اظهارداشت که کارمند آسیب‌پذیر در مقابل تشویق مدیران به چشم‌پوشی از عیان کردن بیماری خود اقدام کرده و اثرات آن به افزایش خطر ابتلا به بیماری در دراز مدت می‌انجامد .

این مطالعات به‌طور خاص بر روابط مدیران تحول‌گرا و نرخ بیماری در کارمندان تحت نظر آن‌ها استوار بوده و پژوهشگران دریافتند تشویق نیرو‌ها به فعالیت بیش‌تر و کارایی فراتر از توان آن‌ها باعث تشدید بیماری در افراد خواهد شد. پژوهش‌های فوق در کشور دانمارک و به مدت ۳ سال با تمرکز بر کارمندان اداره پست و رابطه آن‌ها با مدیران مربوطه صورت گرفت. در این آزمایش ۱۵۵ شرکت‌کننده در قالب ۲۲ گروه کاری مورد بررسی سالانه قرار گرفتند و در پایان مشخص شد تشویق‌های کوتاه‌مدت در کارمندان آسیب‌پذیر به همراه حضور مداوم در محل کار، سلامت آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد و نیاز افراد فوق به استراحت و عدم بازیابی جسمانی در آن‌ها به علت فشار کاری می‌تواند به افزایش بیماری‌های روحی و جسمی منجر شود .

در پایان کوین دانیلز، استاد مدیریت رفتار سازمانی در کالج نوریچ اظهارداشت که مدیران با نگرشی تحول‌گونه باید در کنار نقش رهبری در سازمان مربوطه، رفتارهای بهداشتی روانی کارمندان خود را نیز مد نظر قرارداده و سلامت نیرو‌های خود را در کنار تشویق‌ها و مسایل انگیزشی در نظر داشته باشند و به‌طور کلی در تبیین چشم‌انداز سازمان، رفاه و سلامت نیرو‌ها نیز از اهمیت شایانی برخوردار است .

 

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره نشریه تخصصی کار و استرس Work& Stress به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است .