طلای کثیفی که می‌تواند انرژی‌زا باشد

   زباله واژه‌ای است که جایگاه مهمی را در مدیریت و زندگی شهری ایفا می‌کند. به گزارش مهر، موضوع دفن زباله‌ها و یا استفاده بهینه از طلای کثیف یکی از دغدغه‌های برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران شهری محسوب شده و همواره مدیران شهری می‌کوشند تا پاسخ روشن و کاربردی را به این دغدغه بدهند. شهرستان ورامین نیز […]

 

 زباله واژه‌ای است که جایگاه مهمی را در مدیریت و زندگی شهری ایفا می‌کند.

به گزارش مهر، موضوع دفن زباله‌ها و یا استفاده بهینه از طلای کثیف یکی از دغدغه‌های برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران شهری محسوب شده و همواره مدیران شهری می‌کوشند تا پاسخ روشن و کاربردی را به این دغدغه بدهند.

شهرستان ورامین نیز طی سال‌های اخیر به دلیل همجواری با پایتخت، با افزایش روزافزون جمعیت روبه‌رو بوده و همین امر موجب افزایش میزان تولید زباله در این منطقه شده است.

روزانه ۲۰۰تن زباله در ورامین جمع‌آوری می‌شود

در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، زباله به‌عنوان یک سرمایه محسوب شده و با مدیریت پسماندهای شهری، استفاده بهینه‌ای از طلای کثیف می‌شود، موضوعی که باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه مسؤولان و مدیران شهری قرار بگیرد.

فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان برای تفکیک زباله‌ها از مبدأ و استفاده بهینه از طلای کثیف یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در مدیریت شهری مورد توجه باشد.

به گفته مسؤولان شهری ورامین، روزانه بیش از ۲۰۰تن زباله توسط مأموران و کارکنان زحمتکش شهرداری جمع‌آوری می‌شود که آمار قابل‌توجهی به‌ حساب می‌آید.

اجرای طرح جمع‌آوری کاغذهای باطله در ورامین

شهرداری ورامین طی سال‌های گذشته با راه‌اندازی سازمان مدیریت پسماند، تلاش کرده تا وضعیت استفاده از زباله‌های شهری را بهبود بخشد و اگرچه اقداماتی در این زمینه انجام ‌شده اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله فراوانی وجود دارد.

مدیریت شهری ورامین نیز طرح جمع‌آوری کاغذهای باطله و مدیریت پسماند آن را در میان اقشار مختلف نظیر دانش آموزان آغاز کرد که از این طرح استقبال خوبی به عمل آمد.

استفاده بهینه از زباله‌های شهری یک ضرورت است

امروز با توجه به حجم تولید بیش از ۲۰۰ تنی زباله در ورامین، استفاده بهینه از این طلای کثیف و تولید انرژی‌های مختلف می‌تواند در دستور کار مسؤولان شهری قرار بگیرد.

رییس شورای اسلامی شهر ورامین نیز در اظهار داشت: مدیریت شهری ورامین طی سال‌های اخیر اقداماتی را در خصوص مدیریت پسماند آغاز کرده است.

سید رضا احمدی افزود: بدون تردید، استفاده بهینه از زباله‌های شهری ضرورتی انکارناپذیر است و مجموعه شورای اسلامی شهر ورامین از طرح‌ها و ایده‌های اجرایی در زمینه مدیریت پسماند استقبال می‌کند.

احمدی ادامه داد: شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین، طرح‌هایی را در زمینه استفاده هر چه مطلوب‌تر از زباله‌های شهری برای حفظ و حراست از محیط‌زیست در دست مطالعه و بررسی دارد.

وی بیان داشت: امروز حفظ و حراست از محیط‌زیست یک وظیفه مهم بر روی دوش مدیران شهری است و باید با طرح‌های مختلف زمینه تحقق این امر فراهم شود.

طرح تبدیل زباله‌های شهری ورامین به انرژی آب و برق

علی حیدریان شهردار ورامین نیز در این زمینه اظهار داشت: کارکنان زحمتکش شهرداری ورامین در طول یک شبانه‌روز، بیش از ۲۰۰ تن زباله را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنند.

وی افزود: شهرداری ورامین اقدامات مختلفی را برای فرهنگ‌سازی در زمینه تفکیک زباله‌ها از مبدأ انجام داده و می‌دهد که طرح جمع‌آوری کاغذهای باطله و نصب بنرهای مختلف ازجمله آن‌هاست.

حیدریان با اشاره به بررسی طرح استفاده از زباله‌های شهری برای تولید انرژی در ورامین گفت: براساس رایزنی‌های صورت گرفته، یک شرکت فعال در این حوزه، آمادگی خود را برای تبدیل هزار تن زباله شهری به انرژی برق و آب اعلام کرده است.

وی بیان داشت: برای رسیدن به این هدف مهم، باید زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای این امر فراهم شود که تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

شهردار ورامین با اشاره به نیازهای راه‌اندازی چرخه تبدیل زباله‌های شهری به انرژی نیز متذکر شد: باید طرح این شرکت در شورای اسلامی شهر ورامین مطرح و به تصویب اعضا برسد و در ادامه زمینی بالغ‌بر ۳۰ هکتار برای راه‌اندازی این موضوع در اختیار شرکت متقاضی قرار بگیرد.

وی بیان داشت: شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین برای استفاده بهینه از زباله‌های شهری آمادگی دارد و امیدواریم این طرح به نتیجه برسد.

 

به هر ترتیب امروز زباله‌های شهری به‌عنوان طلای کثیف می‌توانند در مصارف مختلف نظیر تولید انرژی مورد استفاده قرار بگیرند و قطعاً ظرفیت‌های این امر در منطقه ورامین وجود دارد و باید منتظر ماند دید که این مهم جنبه عملیاتی پیدا می‌کند یا خیر.