تردید در خصوص داده های ایستگاه هوا شناسی

دبیر کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مطرح کرد تردید در خصوص داده های ایستگاه هوا شناسی دبیر کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: بعد از دو دهه باید برنامه‌ای مشخص برای کاهش آلودگی هوا داشته باشیم. گزارش مهر، حسین‌یوسفی با رد این ادعا که همه برنامه‌های کاهش آلودگی هوا ناموفق بوده‌اند، گفت: در طول سال‌ها […]

دبیر کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مطرح کرد

تردید در خصوص داده های ایستگاه هوا شناسی

دبیر کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: بعد از دو دهه باید برنامه‌ای مشخص برای کاهش آلودگی هوا داشته باشیم.

گزارش مهر، حسین‌یوسفی با رد این ادعا که همه برنامه‌های کاهش آلودگی هوا ناموفق بوده‌اند، گفت: در طول سال‌ها اجرای برنامه‌های مختلف برای کاهش آلودگی هوا، برنامه‌هایی وجود داشته که موفق هم بودند. کاهش مونواکسیدکربن در هوای شهر تهران یکی از این برنامه‌های موفق است.

 وی ضمن اشاره به فعالیت مثبت در حوزه قانون‌گذاری و اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا، اظهار کرد: در حال حاضر روزهای معدودی از سال آلودگی هوا به دلیل آلایندگی‌های گازی است و اغلب آلودگی‌‌‌ها به دلیل وجود ذرات معلق کم‌تر از ۲٫۵ میکرون است که به ‌راحتی از طریق شش‌‌‌ها وارد جریان خون می‌شود.

 

یوسفی با تأکید بر اینکه باید برای آلودگی هوا داده‌های دقیق داشته باشیم، گفت: بعد از دو دهه باید برنامه‌ای مشخص برای کاهش آلودگی هوا داشته باشیم. به عنوان مثال رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست بگوید تولید آلودگی ۶۰۰ هزار تن در سال است و سال بعد آن را به ۵۰۰هزار تن می‌رسانیم. در چنین شرایطی حتی اگر دوزهای آلوده نیز بیش‌تر شود، هدف اصلی یعنی کاهش تعداد روزهای آلوده محقق شده است.

 دبیر کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تصریح کرد: در تعیین میزان آلودگی هوا نباید فقط به داده‌های ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا استناد کرد. داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی به دو عامل تولید آلودگی و شرایط هواشناسی بستگی دارد. شرایط هواشناسی که دست انسان نیست و فقط می‌توانیم برای کاهش سالانه آلودگی هوا برنامه‌ریزی و تلاش کنیم و این موضوع در تمام دنیا نیز انجام می‌شود.

 

 وی با اشاره به اظهار نظرهای مختلف درباره وضعیت هوای پایتخت و آلودگی آن گفت: البته خیلی از این اظهارنظر‌‌ها یکسان هستند اما برداشت‌های متفاوتی از آنها می‌شود اما با این وجود باید یک مرجع برای اعلام نظر درباره آلودگی هوای تهران و کشور وجود داشته باشد و بیان وضعیت آلودگی هوا توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام می‌شود.