آیا می‌دانید نقطه وسط ایران کجاست؟

نقطه وسط ایران کجاست؟ آیا می‌دانید نقطه وسط ایران کجاست؟  با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده است نقطه مرکز ایران در مرکزی‌‌ترین شهر ایران، یعنی استان یزد قرار دارد. در این شهر ساعتی به نام مارکار در کنار مجموعه بناهای مارکار واقع شده که با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، دقیقاً در مرکزی‌‌ترین […]

نقطه وسط ایران کجاست؟

آیا می‌دانید نقطه وسط ایران کجاست؟

 با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده است نقطه مرکز ایران در مرکزی‌‌ترین شهر ایران، یعنی استان یزد قرار دارد. در این شهر ساعتی به نام مارکار در کنار مجموعه بناهای مارکار واقع شده که با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، دقیقاً در مرکزی‌‌ترین نقطه ایران واقع شده است. شهر یزد همواره جلوه گاه هنر و معماری‌های نوین ایران بوده است. این بار هم با ساخت چنین ساعتی درست در وسط کشور ثابت کرد که شهری تاریخی و با شکوه است.

سال ۱۳۱۳ شهرداری شهر یزدی تصمیم به ساخت بنایی به رسم یاد بود از شاعر پرآوازه ایرانی حکیم ابولقاسم فردوسی گرفت. در ابتدا این بنا در میدان پهلوی شهر یزد تأسیس شد. اما دیری نپایید که با آن مخالف شد و در پی آن تصمیم به تخریب آن گرفتند. سرانجام در سال ۱۳۱۵ مکان ساخت ساعت فردوسی تعیین شد، و آن را در میدان مارکار شهر یزد تأسیس کردند. در سال ۱۳۲۱ ساخت ساعت فردوسی به پایان رسید. به دلیل این که ساخت این ساعت توسط فردی به نام، «پشوتن‌جی دوسابایی مارکار» صورت گرفت به رسم احترام نام ساعت به مارکار تغییر کرد و همچنان با این نام در جهان مشهور است.

برای دسترسی به این بنای تاریخی در شهر یزد باید به تقاطع بلوار بسیج و خیابان آیت‌ا… کاشانی بروید، وقتی رسیدید میدان ماکار و ساعت ماکار نمایان است.

 

منبع: الی‌گشت