شیرین‌بیان، مفید برای معالجه زخم اثنی‌عشر

شیرین‌بیان، مفید برای معالجه زخم اثنی‌عشر گروه محیط‌زیست- شیرین‌بیان گیاهی است چندساله، مدیترانه‌ای و در جنوب‌شرق آسیا گسترش زیادی دارد. از ریشه شیرین‌بیان در اکثر فارماکوپه‌ها به عنوان دارو یاد شده است. از مواد مؤثر این گیاه در صنایع داروسازی، نوشابه‌سازی، شیرینی‌سازی و دخانیات استفاده می‌شود. ۱-    مواد مؤثره ریشه شیرین‌بیان مدر و ملین است […]

شیرین‌بیان، مفید برای معالجه زخم اثنی‌عشر

گروه محیط‌زیست- شیرین‌بیان گیاهی است چندساله، مدیترانه‌ای و در جنوب‌شرق آسیا گسترش زیادی دارد.

از ریشه شیرین‌بیان در اکثر فارماکوپه‌ها به عنوان دارو یاد شده است. از مواد مؤثر این گیاه در صنایع داروسازی، نوشابه‌سازی، شیرینی‌سازی و دخانیات استفاده می‌شود.

۱-    مواد مؤثره ریشه شیرین‌بیان مدر و ملین است و به واسطه وجود برخی فلاونوئید‌‌ها اثر مفیدی در شیرین‌بیان گیاهی است چندساله، مدیترانه‌ای و در جنوب‌شرق آسیا گسترش زیادی دارد.

۲-     از این مواد برای درمان بیماری‌های مربوط به ریه مانند برونشیت نیز استفاده می‌شود.

 

۳-    از شناخته شده‌‌ترین خواص ریشه و ریزوم (ساقه زیر زمینی) شیرین‌بیان، استفاده از آن در درمان زخم معده است. پزشکان طب سنتی به درمان زخم معده با شیرین‌بیان در زمان کوتاه سه تا چهار ماهه اعتقاد دارند. به‌طور کلی این گیاه به دلیل داشتن ماده مؤثره‌ای به نام «اسید گلیسیرینیک» در درمان زخم‌های گوارشی، به‌ویژه زخم معده، اثنی‌عشر و نیز التهاب معده (گاستریت) مؤثر است. مهم‌ترین خاصیت شیرین‌بیان که جدیداً کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می‌شود، درمان سرطان معده با این گیاه ارزشمند است.