چراغ‌هایی که با زباله روشن می‌شوند!

چراغ‌هایی که با زباله روشن می‌شوند! زباله منبع مهمی برای تولید انرژی محسوب می‌شود. پروژه‌های تولید برق از زباله علاوه بر تأمین نیاز برق خانوارها، صد‌‌ها فرصت شغلی نیز ایجاد می‌کنند. به گزارش سیناپرس، محمدحسین‌مقیمی، استاندار تهران عنوان کرده است: ۳۵۰۰ تن از مجموع ۸۰۰۰ تن زباله تولیدی در تهران باید سوزانده و تبدیل به […]

چراغ‌هایی که با زباله روشن می‌شوند!

زباله منبع مهمی برای تولید انرژی محسوب می‌شود. پروژه‌های تولید برق از زباله علاوه بر تأمین نیاز برق خانوارها، صد‌‌ها فرصت شغلی نیز ایجاد می‌کنند.

به گزارش سیناپرس، محمدحسین‌مقیمی، استاندار تهران عنوان کرده است: ۳۵۰۰ تن از مجموع ۸۰۰۰ تن زباله تولیدی در تهران باید سوزانده و تبدیل به برق شود.

تولید برق از زباله، یکی از راه‌های مدیریت پسماند

در مدیریت پسماند، چندین مرحله جداسازی و بازیافت انجام می‌گیرد؛ اما در نهایت، زباله‌هایی باقی می‌مانند که قابل بازیافت نیستند. این زباله‌ها باید در کوره‌های زباله‌سوز، سوزانده شوند و در طی این فرایند، گاز متان آزاد می‌شود؛ از این گاز برای تولید برق استفاده می‌شود.

اردیبهشت سال ۹۵، کارخانه تولید برق از پسماند به روش هاضم در منطقه ۴ تهران به بهره‌برداری رسید که توان تولید دو مگاوات برق را دارد.

از هر ۱۰۰ تن زباله، یک مگاوات برق تولید می‌شود و ظرفیتی که در کارخانه هاضم وجود دارد، دو مگاوات برق است که می‌تواند برق ۳۰ هزار لامپ ۱۰۰واتی -معادل برق مصرفی ۵۰۰ خانوار- را تأمین کند.

سوئد، واردکننده زباله برای تولید برق

شاید بتوان کشور سوئد را یکی از موفق‌‌‌ترین کشورهای جهان در زمینه بازیافت زباله عنوان کرد. درحالی که در سال ۱۹۷۵ تنها ۳۸ درصد زباله‌های خانگی این کشور بازیافت می‌شدند، این میزان درحال حاضر به ۹۹ درصد افزایش یافته است؛ درحقیقت شاهد یک انقلاب بزرگ در چرخه بازیافت پسماند در سوئد هستیم.

نخستین کارخانه زباله‌سوزی سوئد در سال ۱۹۰۴ راه‌اندازی شد و درحال حاضر، ۳۲ کارخانه در سراسر این کشور با سوزاندن زباله، برق تولید می‌کنند.

سوئد در سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۲٫۳ میلیون تن از زباله‌های خانگی را از طریق سوزاندن، به انرژی برق تبدیل کرد. حجم واردات زباله این کشور از نروژ، انگلیس و ایرلند در این سال، بالغ بر ۱٫۳ میلیون تن بود. انتقادات زیادی به‌ویژه از سوی فعالان محیط‌زیست نسبت به روند صادرات زباله از سوی انگلیس مطرح می‌شود.

اما اصلی‌‌‌ترین علت پیشتازی سوئد در زمینه بازیافت و تولید برق از زباله، دیدگاه و فرهنگ حاکم در این کشور در قبال محیط‌زیست است. سوئد نخستین کشوری است که در سال ۱۹۹۱، مالیات سنگینی را بر سوخت‌های فسیلی وضع کرد.

 

انگلیس تلاش می‌کند با احداث چند نیروگاه تولید برق از زباله، علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، درصد بازیافت زباله‌های خانگی را از حدود ۵۰ درصد کنونی به ۶۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد.