افزایش ۳ برابری صادرات گل محلات در سال جاری

  چهاردهمین نمایشگاه گل محلات درحالی چند روز پیش به پایان رسید که متولیان تولید گل و گیاهان زینتی این شهرستان سخت به دنبال بازشدن راه‌های جدید برای افزایش صادرات گل و رشد ارزآوری تا ۴۰میلیون دلار هستند. به گزارش مهر، نام شهرستان محلات با نام گل عجین شده است. هر زمان نام محلات به […]

 

چهاردهمین نمایشگاه گل محلات درحالی چند روز پیش به پایان رسید که متولیان تولید گل و گیاهان زینتی این شهرستان سخت به دنبال بازشدن راه‌های جدید برای افزایش صادرات گل و رشد ارزآوری تا ۴۰میلیون دلار هستند.

به گزارش مهر، نام شهرستان محلات با نام گل عجین شده است. هر زمان نام محلات به گوش می‌رسد، یاد گل‌های معطر و هزار رنگ این شهر، هوش از سر انسان می‌برد.

سال‌ها است که تولید‌کنندگان گل و گیاهان زینتی در این منطقه به تولید انواع گل مشغول هستند و بی‌دلیل نیست که محلات را پایتخت گل و یا هلند ایران معرفی می‌کنند.

محلات از نظر تنوع تولید رتبه اول و از نظر میزان تولید گل، دومین رتبه را در کشور دارا است و سهم به‌سزایی از اشتغال این شهر به تولید گل و گیاهان زینتی وابسته است. وجود آب و هوای مطبوع و معتدل پرورش گل و گیاهان زینتی را در این شهرستان به یکی از عمده‌‌ترین مشاغل تبدیل کرده است.

برگزاری سیزده نمایشگاه گل در محلات، این محصول را به یک برند معتبر تبدیل کرده و گل محلات را به بازارهای داخلی و خارجی معرفی کرده است. اکنون شاهد چهاردهمین نمایشگاه گل محلات هستیم که برخلاف دوره‌های پیشین به جای شهریورماه، برای اولین بار در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود تا تنوع و عطر خوش خود را بیش‌تر به رخ بازدید کنندگان بکشد.

تلاش داریم میزان صادرات گل در سال جاری ۳ برابر شود

مدیرعامل شرکت تعاونی گل و گیاه محلات دراین زمینه اظهارداشت: در محلات ۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل وجود دارد و انواع گل‌های فضای سبز، آپارتمانی، باغچه‌ای، شاخه بریده، بذر، نهال، درخت و درختچه تولید می‌شود که سهم تولید گل‌های فضای سبز، باغچه‌ای و درختچه‌های زینتی از سایر ارقام بیش‌تر است.

ابراهیم علیپور افزود: از نظر میزان تولید گل و گیاهان زینتی، شهرستان محلات اغلب اوقات در مقام اول یا دوم کشوری پس از استان تهران قرار گرفته و در زمینه صادرات استان مرکزی و محلات، در مقام اول قرار دارد.

وی گفت: میزان صادرات گل محلات در سال ۱۳۹۳، ۷٫۵میلیون دلار بود در حالی که در سال ۱۳۹۴، بالغ بر ۱۲٫۵ میلیون دلار صادرات گل و گیاهان زینتی از شهرستان محلات به کشورهای عراق، ارمنستان و تاجیکستان صورت گرفت.

علیپور افزود: در تلاش هستیم تا میزان صادرات در سال ۱۳۹۵، به بیش از ۳ برابر افزایش یابد و به مقدار ۴۰ میلیون دلار در سال برسد.

وی تصریح کرد: شهرستان محلات یکی از قطب‌های مهم گل و گیاه کشور است و حدود یک سوم جمعیت شهری محلات به حرفه تولید گل و گیاهان زینتی مشغول هستند.

هزینه بالای تولید مانع رقابت در بازار جهانی است

علیپور نداشتن فضا و کمبود امکانات نوین تولید را از جمله موانع تولیدکنندگان بر سر راه صادرات برشمرد و افزود: نداشتن سرمایه کافی برای وارد کردن تجهیزات مکانیزه تولید گل یکی دیگر از موانع صادرات است که موجب هزینه بالای تولید و مانع رقابتی‌شدن محصولات در بازارهای جهانی می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه‌های اصلی تولید از جمله هزینه آب، گاز، برق و کارگر بالاست و اکثر گلخانه‌ها سنتی هستند، در حالی که در سایر کشور‌ها هزینه‌های تولید پایین‌تر است و تولیدکنندگان از حمایت‌های دولتی بیش‌تری برخوردار هستند.

علیپور تأکید کرد: گل محلات به دلیل آب و هوای مطبوع این شهرستان و حاصلخیزی خاک آن از ماندگاری بالاتری نسبت به تولیدات سایر شهرهای کشور برخوردار است و کیفیت و بوی مطبوع‌تری دارد، به همین دلیل استقبال از گل محلات بیش‌تر است.

وی افزود: وجود تنها پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات از جایگاه ویژه‌ای به لحاظ تولیدات علمی و دانش روز برخوردار است و باید این یافته‌های علمی در اختیار تولید‌کنندگان شهرستان قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی گل و گیاه محلات خاطرنشان ساخت: با تبدیل ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی به پژوهشکده ملی، فعالیت‌های علمی این نهاد بیش‌تر شده و تعاملات گسترده‌تری با تولیدکنندگان برقرار شده تا از یافته‌های علمی در راستای تولید بهتر و با کیفیت‌تر استفاده شود.

رویکرد نمایشگاه چهاردهم، صادرات محوری بود

دبیر اجرایی چهاردهمین نمایشگاه گل محلات نیز در این زمینه اظهارداشت: رویکرد چهاردهمین نمایشگاه گل محلات، یک رویکرد اقتصادی با هدف افزایش صادرات است و برای این منظور، از ۱۳۰ شهردار و شورای اسلامی شهر کشور و ۱۶ سفیر و رایزن اقتصادی کشورهای دنیا دعوت شده بود تا از این نمایشگاه بازدید کنند.

مجتبی ابراهیمی افزود: در روز اول برگزاری نمایشگاه ۶ تفاهم‌نامه با شهرداران شهرهای مختلف کشور امضا شد .

وی خاطرنشان‌کرد: سفرای کشورهای روسیه، اتریش و افغانستان و ۱۳ رایزن اقتصادی از کشورهای مختلف دنیا از چهاردهمین نمایشگاه گل محلات بازدید کردند تا علاوه بر مشاهده توانمندی‌های تولید گل و گیاهان زینتی محلات، راه‌های افزایش صادرات محصولات گل و گیاه به این کشور‌ها بررسی شود.

ابراهیمی افزود: در این نمایشگاه، برای معرفی تجهیزات گلخانه‌ای برای تولید با کیفیت و صادراتی، آموزش روند صادرات گل و گیاه به تولیدکنندگان این محصولات و برگزاری کلاس‌های آموزش روش‌های اخذ تسهیلات صادرات و روند صادرات توسط بانک کشاورزی و بانک توسعه و تعاون برنامه‌ریزی شده بود.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه ۱۰۰ غرفه وجود دارد که ۴۰ غرفه به تولیدات گلخانه‌ای، ۳۵ غرفه به تجهیزات و صنایع جانبی گل و گیاه و ۲۰ غرفه به عرضه مستقیم گل و صنایع وابسته اختصاص یافته است.

دبیر اجرایی چهاردهمین نمایشگاه گل محلات با بیان این‌که این نمایشگاه به صورت کاملاً خودگردان برگزار می‌شود، افزود: هزینه‌های برگزاری این نمایشگاه توسط شرکت تعاونی گل و گیاه محلات تأمین شده و مساحت این نمایشگاه نسبت به سال گذشته یک هزار متر مربع افزایش داشته است.

به گفته ابراهیمی در نمایشگاه سال گذشته، صادرات گل به کشور ترکمنستان اتفاق افتاد که انتظار می‌رود این اتفاق مجدداً روی دهد و در مجموع میزان مبادلات تجاری تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به حضور تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی در سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی، خاطر نشان‌کرد: در سال گذشته یک هیأت از این شهرستان از نمایشگاه گل هلند بازدید کرد و یک هیأت تجاری به روسیه اعزام شد و همچنین حضور سالانه تولیدکنندگان گل محلات در نمایشگاه‌های گل تهران و مشهد پر رنگ است.

ابراهیمی افزود: در سال جاری نیز شرکت تعاونی گل و گیاه محلات یک غرفه در نمایشگاه گل کشور روسیه خواهد داشت و توانمندی‌های گل و گیاهان زینتی محلات را به نمایش خواهد گذاشت.

مشکل نیروی کار و وام‌های بانکی با سود بالا مانع تولید صادراتی است

مجتبی کرمعلی یکی از تولید کنندگان جوان و خوش فکر گل و گیاهان زینتی محلات است که حدود ۱۰ سال به تولید انواع گل و گیاهان زینتی پرداخته است. وی از ۵ سال پیش به صادرات گل و گیاهان زینتی همت گمارد و در سال گذشته با۷ میلیون دلار صادرات به عنوان صادرکننده نمونه استان مرکزی شناخته شد.

کرمعلی اظهارداشت: در گام اول به منظور افزایش صادرات گل و گیاهان زینتی، محصولاتی تولید شد که دارای بازار صادراتی و به روز باشند و همین عامل سبب جذب مشتریان خارجی شد.

وی افزود: در سال اول، میزان صادرات ناچیز بود ولی اکنون سالانه بیش از ۱۵۰ ترانزیت گل به کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، عراق و نخجوان انجام می‌شود.

کرمعلی مهم‌ترین مانع تولید و انجام صادرات را مشکل نیروی کار دانست و افزود: برای صدور برخی مجوزهای صادرات، مقررات دست و پاگیر وجود دارد و همچنین برای صدور گواهی صادرات از صادرکننده هزینه دریافت می‌شود در صورتی که باید از صادرکننده حمایت شود.

وی با بیان این‌که قیمت تمام شده محصولات گل ایران از کشورهای دیگر دنیا بالاتر است و توان رقابت با کشورهای اروپایی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برای کاهش قیمت تولید باید گلخانه‌ها مکانیزه شوند و از تکنولوژی روز در تولید استفاده شود.

کرمعلی افزود: یکی دیگر از موانع مهم تولید و صادرات، وجود وام‌های بانکی با سودهای بالا است.

کرمعلی برگزاری نمایشگاه گل را در شهرستان محلات برای شناساندن ظرفیت‌های تولید این منطقه مؤثر دانست و افزود: برگزاری این نمایشگاه شاید برای تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی این شهرستان هزینه‌هایی در بر داشته باشد ولی در رونق و آبادانی شهر مؤثر است و در معرفی گل محلات نقش مؤثری دارد.

 

این صادرکننده نمونه با توجه به رکود حاکم بر بازار داخلی کشور، از مسؤولین امر خواست در راستای تسهیل روندهای صادرات گل و گیاهان زینتی به خارج از کشور گام‌بردارند.